• 8.300.723 stemmen

Documentaire | 90 minuten

Genre: Documentaire

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Pieter-Rim de Kroon

IMDb beoordeling: 8,0 (36)

Releasedatum: 30 augustus 2012

• iTunes Bekijk via iTunes

Plot V.I.S.S.E.N

"“Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.” — Henry David Thoreau"

Meer dan anderhalf miljoen landgenoten vissen één of meerdere keren per jaar. Vissen is misschien wel de opmerkelijkste 'volkssport' ter wereld. De documentaire V.I.S.S.E.N gaat over de vraag wat de visser beweegt. Waarom vissen mensen, vooral mannen? Wie zijn die vissers? Is het een sport, een hobby of een vlucht? Of is vissen als jagen, een oeroud instinct? Wat gebeurt er met je als je vist? Als je een vis vangt? Niets vangt? En hoe ervaart die vis dat eigenlijk? Zo'n haak in z'n bek?

Dick2008

Als ze me missen, dan ben ik ...

avatar van lordmars

lordmars

je moet wel een erg leveloos figuur zijn om aan de waterkant te gaan zitten om een visje aan je haak te krijgen, ik vind het een erg zielige bedoening!

avatar van 606

lordmars schreef:

Ik hou er ook totaal niet van.

avatar van Nicolage Rico

Nicolage Rico

• 20059 berichten
  • 2083 stemmen

En hoe ervaart die vis dat eigenlijk? Zo'n haak in z'n bek?

Genieten, denk ik.

Dick2008

Ik hou er ook niet van. Ik heb het vroeger wel gedaan, maar er zijn genoeg bezigheden waarbij je je kunt ontspannen. Je kunt ook gewoon aan de waterkant ziitten bijvoorbeeld, maar laat ik maar ophouden anders krijg ik zelf nog een haak in mijn bek.

avatar van bozzy

bozzy

Mooi in beeld gebracht deze docu.

Vroeger ook gevist nu vind ik het ook maar een zielige toestand.

avatar van NarcissusBladsp.

NarcissusBladsp.

Alle flauwe en viscorrecte opmerkingen hebben niks met de kwaliteit van deze documentaire te maken. Het is een prachtige geschoten film die iedereen in zijn waarde laat. Kracht van deze documentaire, in de mooie traditie van Bert Haanstra en Michiel van Erp, is juist dat de moraal bijna ongemerkt er doorheen is gevlochten. Heerlijk die twee jongens in het weiland die door speelse koeien gestoord net hun grote vangst beleven. De film heeft de rust en neemt alle tijd zoals een goede visser betaamt. Indrukwekkend die meerval!

avatar van moviemafketel

moviemafketel

• 19752 berichten

Ik heb best genoten van deze docu. We hadden vroeger met de hele familie een woonboot en daar begon ik als klein mannetje uiteraard met een netje om allerlei visjes boven water te krijgen. Tot onze verrassing zat er zelfs wel eens een paling in. Als je 6 of zo bent zijn dat allemaal hele vreemde dieren natuurlijk. Toen ik wat ouder werd was het altijd gewoon vissen vanaf de lange stijger die wel 30 meter of zo de plas op was gebouwd. Heel ontspannen hobby. Biertje erbij, beetje ouwehoeren en soms uren doelloos naar je dobber lopen gluren. Snap dus heel goed dat het heel ontspannend kan zijn voor mensen. Leuk in de docu waren de totaal verschillende locaties, maar de overeenkomende fascinatie van jong en oud voor het hele vis-ritueel. Ook was het leuk om wat dames voorbij te zien komen die helemaal gek van vissen zijn. Alles was erg mooi in beeld gebracht, zowel boven als onder water. Er werden ook wat beste vissen gevangen! Ontspannen docu waar je zelf ook rustiger van wordt !

kappeuter (crew films)

Bioscooprelease ingevoerd: 31 augustus in de bioscoop (Amstelfilm)

Van de makers van Hollands Licht (2003)

Scenario: Maarten de Kroon

Trailer (YouTube)

lordmars schreef:

Dan vind je meer dan een miljoen mensen levenloze mensen in Nederland. Of jij bent degene die het gewoon niet begrijpt.

Mensen die niks van vissen afweten geven dan vaak dat soort antwoorden. Maar dat heeft er alles mee te maken omdat ze niet weten hoe mooi vissen ook kan zijn. Ikzelf vis al zolang ik dat kan doen. De meesten denken dat het een simpele bezigheid is waarbij je wat doelloos langs de kant zit te wachten totdat je beet krijgt. Maar de echte kenners weten dat het veel verder gaat dan dat. Elke soort heeft zijn eigen specialiteit daarbij heb je kennis van water/diepte/weer/stroming enz. enz. enz. en dat vergt heel wat uurtjes voordat je het onder de knie hebt.

Daarom is dit ook wel een leuke film om eens objectief te bekijken.

JZ5 schreef:

Daarom is dit ook wel een leuke film om eens objectief te bekijken.

Dat klinkt anders ook niet erg objectief. Mensen die vissen niks aan vinden en dan zo'n documentaire gaan bekijken hebben al een vooringenomen houding maar dat geldt voor mensen zoals jij die het tegenovergestelde beweren net zo goed.

Dick2008 schreef:

Juist wel! Ik reageer op lordmars commentaar omdat hij als leek helemaal niet weet wat vissen echt is. Mijn commentaar is juist wel gebasseerd op feiten, maar jij weet waarschijnlijk ook niet veel van vissen af.

JZ5 schreef:

Ik heb toch boven geschreven dat ik het zelf ook heb gedaan. Beetje rare term "levenloze mensen".

Door vissen in het water te laten blijven ze in leven. Maar door "onkundig sportvissen" want daar hebben we het over heb ik maar al te vaak het tegenovergestelde meegemaakt. Was voor mij ook een reden om er maar mee te stoppen. Er zijn genoeg andere bezigheden die net zo goed ontspannend kunnen zijn.

JZ5

Beetje een vreemde redenatie vind ik, als andere mensen onkundig zijn in een hobby waarin jij enorm veel plezier uit kan halen, ga je ermee stoppen dan?? Of het moet niet een dermate grote hobby van je zijn geweest maar gewoon zo nu en dan even een hengeltje uitgooien? En dan geef ik je gelijk dat onkundigheid een grote rol gaat spelen. Maar het is niet zo dat je dan zo iedereen over één kam kan gaan scheren. Er zijn juist genoeg mensen die visssen die dermate respect hebben voor de natuur en dat wordt ook van je geëist als je met zo'n hobby bezig gaat. Zo ben ik er in elk geval wel mee bezig, maar je blijft altijd mensen houden die lak aan alles hebben.

Is dat niet met de meeste dingen zo dat onkundigheid de boel kapot maakt! Maar ik laat me dat plezier dan niet ontnemen en vind in vissen juist wel heel veel voldoening.

Deze documentaire probeert ook juist te vertellen waarom mensen gaan vissen. En dat kan per persoon heel verschillend zijn en het leuke is ook dat alle soorten mensen deze hobby beoefenen.

avatar van John Lee Hooker

John Lee Hooker

Een documentaire waar ik niet al te hogen verwachtingen bij had omdat de vissport mij nooit echt geboeid heeft. Toch is het best interessant om de ins and outs mee te krijgen en te zien welke attributen er allemaal gebruikt worden. Een onderwatercamera is altijd welkom, sommige vissen waren gigantisch en er komen vele verschillende mensen aan bod die ieder zo hun eigen manier hebben om de buit binnen te slepen. Ook voor niet-vissers is het tof om zo'n VIP toegang te krijgen.

avatar van Minken

Minken

Fijne docementaire die de vis sport prachtig in beeld brengt. Vroeger veel gevist en als ik dit dan zo zie krijg ik zin om weer met me hengeltje langs het water te zitten

avatar van Loepsaal

Loepsaal

Dick2008

er zijn genoeg bezigheden waarbij je je kunt ontspannen. Je kunt ook gewoon aan de waterkant zitten bijvoorbeeld, maar laat ik maar ophouden anders krijg ik zelf nog een haak in mijn bek.

Lol!

avatar van Dreiecke

Dreiecke

't is dat het nu te koud is aan 't water .....

avatar van adso

adso

En als ik niks gevangen heb, dan vis ik achter het net...

Frits H. & de Mexicano's - Vissen, vissen, vissen - YouTube

avatar van james_cameron

james_cameron

Ik heb niets met het fenomeen vissen, maar deze documentaire is echt heel leuk. Mensen van alle leeftijden en uit alle rangen en standen van de samenleving worden gevolgd bij het beleven van hun hobby cq sport, iets dat vaak leidt tot grappige situaties maar soms ook tot verrassende inzichten. Het is allemaal zeer onderhoudend in beeld gebracht en het camerawerk is erg mooi. Ik kan niet zeggen dat ik nu alsnog snel naar de hengel ga grijpen, maar ik heb door de docu wel iets meer begrip voor al die malloten langs de waterkant gekregen.