Olga - Den Sidste Storfyrstinde (2003)

Alternatieve titel: Olga: The Last Grand Duchess

1 stem

Denemarken / Canada
Documentaire

geregisseerd door Sonja Vesterholt
met Grand Duchess Olga, Vadim Znamenov en Lydia Levchenko

Documentaire over het leven van Olga Romanov (1882 – 1960), de zuster van de laatste Russische tsaar. Olga Romanov was de dochter van tsaar Alexander III en de Deense prinses Dagmar. Ze bracht haar jeugd door in de pracht en praal van het paleis in Sint Petersburg, maar stierf in anonimiteit in een flat boven een kapperszaak in Toronto. Daartussen lagen twee wereldoorlogen, een revolutie en de persoonlijke drama’s van een ongelukkig huwelijk, de vlucht voor de communisten en ballingschappen in Denemarken en Canada. Opvallend is de manier waarop Olga’s levensstijl in de loop der jaren evolueerde van luxe en rijkdom naar een eenvoudig bestaan op een boerderij in Canada. De documentaire bevat zeldzame filmbeelden uit Russische archieven, aangevuld met nieuwe opnames gemaakt in Rusland, Denemarken en Canada, en interviews met mensen die Olga Romanov van nabij gekend hebben.