Bevrijdingskinderen (2012)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Frank van Osch

In deze documentaire gaan we met vier bevrijdingskinderen op zoek naar familie, tastbare herinneringen, foto's en verhalen die deel uitmaken van hun onverwerkte verleden. Zo reist Lia voor het eerst naar haar Poolse familie en bezoekt ze het graf van haar vader. Joke leest uit de prachtige liefdesbrieven die haar Canadese vader aan haar moeder schreef. Ton vertelt over de emotionele ontmoeting met zijn vader in Australië, een herinnering die hij koestert. En Klaas start een zoektocht naar zijn vader en probeert vragen te beantwoorden die niet gesteld mochten worden.

Deze documentaire gaat over mensen die slechts één of meer oude foto’s van hun vader (en moeder) bezitten, of niets dan wat overgeleverde details.

Vaak werd het hen pas in de loop van hun leven verteld. Voor de betreffende kinderen blijft het puzzelen en vragen, zelfs tot op hoge leeftijd, logisch.

De docu bestaat uit een montage van interviews, registratie van gesprekken tussen familieleden en enkele oude foto’s (waar dan weer iets bij verteld wordt).