C.C.C. Inc. - Hippies in de Peel (2012)

Nederland
Documentaire / Muziek

geregisseerd door Helmut Boeijen
met Ernst Jansz, Joost Belinfante en Huib Schreurs

C.C.C. Inc. viert dit jaar zijn 45-jarig bestaan. De invloedrijke folk- en bluesband heeft veel bekende personen voortgebracht: Ernst Jansz (Doe Maar), Joost Belinfante (zanger van Nederwiet), Huib Schreurs (directeur Paradiso) en Jaap van Beusekom (directeur Nationaal Pop Instituut). Zij verhuisden in 1969 met hun vrouwen en kinderen vanuit de Randstad naar een oude boerderij in het Brabantse dorpje Neerkant om daar een commune te beginnen. Met veel muziek, filmpjes uit de jaren ‘70, anekdotes uit eerste hand en recente optredens vertelt de documentaire het verhaal van de band, de commune en de Nederlandse hippiecultuur. Men keert terug naar Neerkant, waar de komst van deze langharige ‘schobbejakken’ in de kleine katholieke gemeenschap destijds veel commotie veroorzaakte.

Meneer Bungel
Vanavond op Nederland 2, 23:00u.

Volgens mij is er al eens een soortgelijke documentaire geweest over de band en de commune.
Daar staan me in ieder geval nog beelden van bij. Valt dit ergens achteraf nog te bekijken?

avatar van Brix

Daar ga ik me vanavond mee vermaken.

avatar van Brix
Erg leuke documentaire over een bijzondere en zeer getalenteerde Nederlandse band, die niet onder hoefde te doen voor buitenlandse collega's in hetzelfde genre.(of beter gezegd genres, want de muzikale variatie was ruim)

Vooral Joost Belifante blijft een van de kleurrijkste en interessante muzikanten van het land.

Ik heb hen vaak live aan het werk gezien en gehoord destijds, en dat was steeds weer een zeer genietbare ervaring (en tevens een inspiratiebron)

Ik heb dan ook genoten van deze documentaire.

Het enige minpunt vind ik de duur van de film.
Door de vele interviews, die zeker interessant genoeg zijn, blijft er naar mijn smaak te weinig ruimte voor de muziek die de band destijds maakte.
Een half uur langer was m.i. beter geweest.
Maar dat zou dan weer niet passen in het formaat van het "Uur van de Wolf' programma.