Hong Kong Butcher (1985)

Hongkong
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Jeffrey Lau
met Hong Ying, Li Tan-Zhang en Zhong Dong Cheng

De taxichauffeur Lam Kor-Wan jaagt op vrouwen. In het dagelijks leven kan hij slecht met ze omgaan. Nadat hij zijn slachtoffers gewurgd heeft, heeft hij er seks mee. Zijn gruweldaden weet hij klaar te spelen in het kleine appartement dat hij deelt met zijn familie. Hij kan ongestoord zijn gang gaan, totdat hij een fatale fout maakt. Op feiten gebaseerd.

Meneer Bungel
Bespreking (incl. filmclips).

Eerste Jeffrey Lau.

Al komt deze film wel met een waarschuwing. Wie het werk van Lau wel leuk vindt kan beter even het genre checken, want met comedy en/of actie heeft dit niks te maken. Hong Kong Butcher is zowaar een gritty horror drama.

Eentje over Hong Kong's bekende taxi moordenaar. Zijn een aantal films over gemaakt, deze is zeker niet de eerste die ik mensen zou aanraden. Sowieso geldt voor de meeste HK regisseurs dat hun eerste werk vaak niet het beste is. Het is een filmland waar men al doende leert en zodoende duurt het even alvorens regisseurs hun draai gevonden hebben.

Audiovisueel is dit een draak. Dat het een slechte DVD transfer betrof hielp uiteraard niet mee, maar dan nog was duidelijk zichtbaar dat hier geen visuele wondering verricht waren. Qua sfeertje is het wel redelijk duister, met een redelijke moordenaar en wat kille moordscenes, maar die waren eigenlijk amper voldoende om de interesse lang vast te houden.

Als curiosum wel geinig, zeker als je het andere werk van Jeffrey Lau al gezien hebt, maar als film stelt het bitterweinig voor. Een paar kille en duistere scenes zijn nog de moeite, maar die zijn te kort en te beperkt om het geheel nog te redden.