La Sbandata (1974)

Italië
Komedie / Erotiek

geregisseerd door Alfredo Malfatti en Salvatore Samperi
met Domenico Modugno, Eleonora Giorgi en Pippo Franco

Salvatore Cannavone is na zijn emigratie naar de Verenigde Staten al 30 jaar schoenmaker in Amerika. Wanneer hij teruggaat naar zijn geboorteland Sicilië wordt hij erg goed ontvangen door zijn broer Raphaël en zijn familie. Tijdens het verblijf van Salvatore in Sicilië ontstaat er een liefdesrelatie tussen Salvatore en zijn knappe nicht ''Mariuccia''. De relatie wordt getolereerd, en zelfs aangemoedigd door haar ouders met het oog op het economische voordeel.

Wat zie ik, nog geen stemmen voor deze briljante sex comedy klassieker met Modugno, Georgi , Paluzzi en de enige echte Franco Pippo ?
Zoals gekend was Samperi de grootmeester van de incest sex comedy all'italiana, wat hij hier weer bewijst. Genreconform speelt het in de omgeving van Catania, waar nog steeds tijdens de zwoele zomernachten de verzengende scirocco woedt. Met alle gevolgen van dien voor de familie Cannavone, bestaande uit vader Franco- veel jonger dan zijn zgn. broer Modugno, niet zoveel ouder dan Georgi, en daarom met grijze kleurspoeling om het geloofwaardig te houden - moeder Paluzzi de bondgirl, en dochter Georgi met zwartgeverfde lokken. Ze was al 21, maar moet hier voor een bakvisje doorgaan.
Om in deze film arthouse invloeden te ontwaren of zelfs literaire kwaliteiten te zien zoals op IMDB gebeurt moet je wel erg lage eisen stellen, maar zoals de meeste Samperi's is hij wel minder vulgair en ridicuul dan de meeste van zijn genregenoten.We zien Georgi eigenlijk alleen in tease momenten, slechts 1 keer en dan nog vluchtig naakt .
Grappig is de film wel degelijk, zeker de monologen die Modugno - maagd en impotent die zich wijsmaakt dat hij een Don Juan is- houdt tegenover een portret van niemand minder dan Richard Milhouse Nixon die toen net impeached was en waarmee hij zijn slaapkamer deelt.
Voor wie het nog niet wist: Modugno was de zanger van nel blu dipinto di blu, beter gekend als volare. Hij verzorgde ook zelf de score, met overdreven Siciliaanse invloeden. Waarbij dient te worden aangetekend dat noch hij, noch Franco, noch Georgi of Paluzzi Sicilianen waren !
p.s.: het schijnt dat Samperi de hele film heeft geregisseerd, maar dat er wat juridische en contractuele kwesties speelden.