The Disciple (2010)

Alternatieve titel: El Discípulo

Spanje

geregisseerd door Emilio Ruiz Barrachina
met Marisa Berenson, Joel West en Ruth Gabriel

Het leven van Jezus vanuit een nieuwe invalshoek: een mens, zonder goddelijkheid, feilbaar en een zich zorgen makende discipel van God en de mensen. Volgens het Oude Testament en in het bijzonder het boek II Makkabeeën, zendt God 160 jaar voor de geboorte van Jezus, zijn engelenscharen om Israël te bevrijden van de Seleucus, de laatste bezetters van de Joodse nederzettingen voor de Romeinen. Een groep van hun nakomelingen, waarvan hun leider Johannes de Doper was en die leefden aan de oevers van de rivier Jordaan, geloofden dat God hen dezelfde hulp zou sturen als dewelke hij hun voorgangers gezonden had en hen geestelijk en fysiek zou voorbereiden op het Koninkrijk der Hemelen. Dit koninkrijk zou beginnen met de verdrijving van de Romeinen.