Lone Twin (2011)

België / Canada / Verenigd Koninkrijk / Nigeria
Documentaire

geregisseerd door Anne van der Wee

Aan het begin van de film 'Lone Twin' deelt de Belgische filmmaakster Anna Van der Wee meteen haar persoonlijk verhaal, wat tegelijk haar drijfveer was voor het maken van de documentaire. Ze praat over haar tweelingbroer Dirk in de verleden tijd. Hij was degene die goed kon stilzitten, zij niet. Dirk kwam om het leven op zijn twintigste en sindsdien moet Anna zonder haar boezemvriend verder. De film gaat over dat gemis en die afwezigheid, die thuis volledig los van haar werden verwerkt. Het is moeilijk om in te beelden wat het kan betekenen om deel uit te maken van een tweeling als men er zelf geen deel van is.