Wilaya (2012)

1 stem

Spanje

geregisseerd door Pedro Pérez Rosado
met Nadhira Mohamed, Memona Mohamed en Aziza Brahim

Fatimetu is geboren in een Sahrawi-familie in een vluchtelingenkamp in de Algerijnse Sahara en later naar pleegouders in Spanje gestuurd. Na de dood van haar moeder keert ze terug naar het kamp. Ze is er niet meer geweest sinds zestien jaar. Haar broer vewacht van haar dat ze blijft om te zorgen voor haar zusje Hayat, die moeite heeft met lopen. Fatimetu, die in tegenstelling tot de andere vrouwen een voertuig kan besturen, vindt werk in het transport van dieren, vlees en brood van het ene arrondissement naar het andere. Na verloop van tijd raken de Sahrawi-mensen gewend aan de vrouw die door de woestijn rijdt zonder hijab, in haar geblutste jeep. Maar Fatimetu wordt verscheurd tussen het leven in de woestijn en haar herinneringen aan haar pleegfamilie en vrienden in Spanje.

avatar van Beef427

Klaagzang? Ja en nee! Persoonlijk vond ik de opgeroepen sfeer door zowel (mooi) camerawerk als de muziek wel goed overkomen. Als het onderwerp (de achtergrond) je zowieso niet boeit zou ik deze overslaan. (nu ben je zeker getriggerd te kijken...)