Paratiisi - Kolme Matkaa Tässä Maailmassa (2007)

Alternatieve titel: Paradise - Three Journeys in This World

Finland
Documentaire

geregisseerd door Elina Hirvonen

De centrale hoofdpersoon van deze film is de 23-jarige Bakary uit Mali. Hij liet zijn familie achter om in Europa een beter bestaan op te bouwen. Inmiddels heeft hij werk gevonden in een tomatenkwekerij in Spanje, maar hij heeft geen papieren en daarom geen recht op een huis. Samen met zo'n twintig lotgenoten slaapt hij op straat. De film bestaat uit drie delen. In het eerste deel maken we kennis met Bakary in Spanje. Het tweede deel is gesitueerd in Rabat, Marokko, waar veel Afrikanen dromen over de reis naar het vasteland van Europa. Velen proberen de oversteek te maken, maar de meeste van hen worden door de politie opgepakt en teruggestuurd. Zo werd Adam met 55 anderen in de Sahara achtergelaten. Hij liep in 25 dagen terug naar de bewoonde wereld, een reis die veel van zijn metgezellen niet overleefden. Het laatste deel speelt zich af in het dorp waar Bakary is geboren en waar zijn familie arm maar vreedzaam samenleeft.