Le Voyage au Groenland (2016)

Alternatieve titel: Journey to Greenland

Frankrijk

geregisseerd door Sébastien Betbeder
met Thomas Blanchard, Thomas Scimeca en François Chattot

De naamgenoten Thomas en Thomas beleven een moeilijke periode: ze zijn beide dertigers en acteurs in Parijs. Ze besluiten uit het niets om de stad te verlaten en naar Kullorsuaq te vertrekken, één van de meest afgelegen plekken van Groenland, waar Thomas zijn vader Nathan woont. Tussen de Inuit gemeenschap, ontdekken ze de charmes van de lokale gebruiken en wordt hun vriendschap op de proef gesteld.

avatar van Night's Watch
Le Voyage au Groenland is veel meer een drama dan een komedie maar zeker geen geweldige. Het plot heeft potentie maar wordt pas na drie kwartier een beetje interessant, daarvoor is de film eerder saai dan vermakelijk. Maar ook het tweede deel vermaakt nauwelijks. Het is interessant hoe de twee hoofdpersonen verschillend reageren op het leven in een klein plaatsje in Groenland maar de personages zijn niet sterk genoeg om de film te dragen. De situaties waarin zij terechtkomen kunnen dit ook niet, het is een opstapeling van middelmatige beelden, gesprekken en gebeurtenissen. Het, denk ik komisch bedoelde, taalverschil werd na een tijdje erg vervelend en ik vind het vooral jammer dat de regisseur ervoor gekozen heeft om niet tot nauwelijks het landschap van Groenland in beeld te brengen, iets wat ik toch zeker had verwacht bij deze film.