Hoy No Tuve Miedo (2011)

Argentinië
Drama / Documentaire

geregisseerd door Iván Fund
met Marianela Castellano, Belen Werbach en Araceli Castellano

In de eerste helft van deze intieme studie van alledaags leven aan de rand van een kleine provincieplaats volgen we de zussen Ara en Marian en hun vriendin Belén met haar hond Lulu. Het geheel ontvouwt zich als een verzameling indrukken en stemmingen. Ritjes met de brommer over zandwegen, werk, rondhangen met vrienden, familiefoto's, dansen, voorbereidingen voor Kerstmis. Een in een tweedehandswinkel gevonden jasje zal tot een weerzien van de zussen met hun vader leiden. Het tweede deel van de film is een combinatie van documentaire en fictie. Het bezoek van een vrouw aan een psychiater is ingebed in een ware beeldenstroom - arbeiders, landschappen en vooral veel feesten. Een filmploeg komt in beeld, en we vangen zelfs een glimp op van de actrices uit de eerste helft.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Het beste dat ik over deze film kan zeggen is dat de regisseur bij vlagen heel mooi gebruikt maakt van natuurlijk licht. En dat er af en toe een heel aardige alledaagse scene is.

Hoy No Tuve Miedo is vooral in het eerste deel nog best aardig, maar het experiment om documentaire en fictie met elkaar te laten mengen of desnoods tegen elkaar te laten botsen werkt helaas niet. Helaas zijn daarvoor veel scenes toch echt te alledaags (en saai), de film veel te lang en wat ook bij deze film een serieus probleem is, is de nogal lompe montage. Daardoor is er geen sprake van een beeldenstroom, maar gewoon van opeenvolgende beelden. En dat is voor deze film zelfs bijna funest.