Gerillasonen (2011)

Alternatieve titel: The Guerilla Son

Zweden
Documentaire

geregisseerd door Zanyar Adami en David Herdies

Zanyar Adami is in Irak geboren. Op vijfjarige leeftijd is hij door zijn ouders op een vliegtuig naar Zweden gezet. Zijn vader is niet eens bij het afscheid. Nu, 23 jaar later, zit Zanyar in zijn keuken in een voorstad van Stockholm. Zijn vader Taher zit tegenover hem. Zanyar kan nu elk moment zélf vader worden en hij weet dat hij niet langer kan wachten. Hij moet zijn vader confronteren met de vraag die hij z'n hele leven nog niet heeft durven stellen. Hoe kon Taher hem midden in een oorlog verlaten en helemaal in z'n eentje naar Zweden sturen? Naarmate de zwangerschap van zijn vrouw vordert, wordt Zanyar steeds nerveuzer; hij is bang dat hij in zijn vaders voetstappen zal treden en afwezig zal zijn in het leven van zijn zoon. Hij haalt Taher over om terug te gaan naar Iraaks Kurdistan, waar ze sinds hun vlucht twintig jaar geleden niet meer terug zijn geweest. Hij probeert Taher op allerlei manieren aan het praten te krijgen, maar antwoord op zijn vragen krijgt hij niet. Tegenover dat grote zwijgen wordt Zanyar gedwongen zijn eigen verleden onder ogen te zien.