Léopold III - Mon Père (2011)

België
Documentaire

geregisseerd door Nicolas Delvaulx
met Prinses Marie Esmeralda van België

Documentaire over leven en werk van de vierde koning der Belgen, gezien door de ogen van zijn dochter, prinses Esmeralda. Voor de realisatie van deze documentaire over Leopold III (1901-1983) werkte de cineast nauw samen met prinses Esmeralda, de jongste dochter van de koning, en zijn tweede echtgenote, prinses Lilian. Aan de hand van lange interviews met de prinses en met historici, analisten en getuigen reconstrueert Delvaulx het leven van de koning. Aan het woord komen onder meer Valéry Giscard d’Estaing, Mark Eyskens, Herman De Croo, nobelprijswinnaar Christian De Duve, de historici Vincent Dujardin et Francis Balace, én wijlen prins Alexander (1942-2009), de oudste zoon van de koning, in zijn laatste interview.