Cat Dancers (2008)

Documentaire
75 minuten / 70 minuten (tv-uitzending)

geregisseerd door Harris Fishman
met Joy Holiday, Ron Holiday en Chuck Lizza

Ron en Joy Holiday zijn de eerste entertainers die in de jaren zestig op het podium een show deden met roofdieren. Hun voorstelling was een combinatie van acrobatiek, dans, leeuwen, panters en tijgers. In deze documentaire vertelt de goed onderhouden Ron Holiday het ongelofelijke verhaal van zijn twee grote liefdes: Joy en grote roofkatten. Hij meandert door hun bizarre levensloop en carrière, de spanning opbouwend tot aan de gruwelijke climax, waarbij in letterlijk één machtige klap een einde werd gemaakt aan zijn tot dan toe fantastische leven.

avatar van Drs. DAJA
Zeldzaam geslaagde documentaire die slaagt in het strak en en weloverwogen gebruik van alle "standaard" documentaire-middelen om een ongeloofwaardig verhaal te vertellen. Cat Dancers is een schoolvoorbeeld voor hoe een "archief"-documentaire kan zijn.

avatar van Decec
as donderdag 5 december om 0.15 uur nederland 2