Beatrix, Oranje onder Vuur (2012)

Nederland
200 minuten (miniserie, 4 delen)

geregisseerd door Pim van Hoeve
met Willeke van Ammelrooy, Ian Bok en Katja Herbers

Op 30 april 2009 wordt er een aanslag gepleegd op de koninklijke tour bus in Apeldoorn. Juist op dit moment merkt Beatrix hoe erg ze Claus mist. Haar herinnering schiet terug naar de tijd dat ze hem leerde kennen, toen zij en haar zussen zochten naar de mannen die hen zouden bijstaan op dit soort vreselijke momenten. Ook gaan haar gedachten naar de protesten tegen haar keuze voor Claus, die een smet waren op haar trouwdag en haar troonbestijging.

avatar van Dogie_Hogan
Al 3 overeenkomsten met Bernhard, Schavuit van Oranje gevonden in 1e aflevering:
1. Opmerking ''shaken, not stirred'', 2. Ellen Vogel speelt weer de demente Juliana, 3. Eric Schneider speelt weer de oude Bernhard.

Mara van Vlijmen speelt uitstekend Beatrix, Willeke van Ammelrooy neigt naar over-acting.
En wat een bloedmooi figuur heeft die Elisa Beuger, die Emely Bremer speelt.

Prima episode, voorlopig een IMDb *7/10.

avatar van MarkFish
Leuke eerste aflevering/geschiedenislesje. Het moet je wel interesseren (Koningshuis, geschiedenis, politieke verhoudingen) want het is geen briljante cinema om het zo maar te zeggen. Het is ook niet slecht, maar ik krijg af en toe wel het idee dat ze een beetje door de gebeurtenissen heen snellen.

De tijdsprongen zijn gebruikt om een goed beeld te schetsen van de personages, net zoals in Bernhard. Bijvoorbeeld: Beatrix die Emely afkeurt waarna we zien hoe Berhard vroeger ook Beatrix vriendje(s) afkeurde.

2de afl net gezien en ik moet zeggen het is gewoon genieten. IMDb *9/10

avatar van mjk87
Inderdaad alleraardigste serie tot nu toe. Al vraag ik me wel af waar de regissuer nu heen wil, behalve een beeld van Trix' leven schetsen. En Herbers is ook overtuigend als Argentijnse Maxima.

avatar van Donkerwoud
Vond de derde aflevering toch een fractie te ver gaan toen er gesuggereerd werd dat Beatrix niet aangeslagen was om de gebeurtenissen van Apeldoorn, maar dat er een ruzie om de troonopvolging met Willem-Alexander aan vooraf ging.

Donkerwoud schreef:
Dat heb ik dan ff gemist, vandaag maar herkijken. Verder een pittige aflevering.

avatar van Bijdevaate11
Mooie serie! Alle types uit de politiek en het koninklijk huis worden echt goed neergezet!
Met Prins Claus als echte topper! Verder gebeurd er niet altijd evenveel, waardoor het soms wat langdradig is allemaal

avatar van mjk87
Prima miniserie, die denk ik niet als één film moet worden gezien omwille van de lengte.

Wat vooral opviel was het spel, onNederlands goed. Sommige rollen waren zelfs uitstekend (zowel in vertolking als uiterlijk), te denken valt aan Maxima, de jonge en oude Beatrix, jonge Claus en natuurlijk altijd weer die Bernhard (ook in elke leeftijd).

Groot pluspunt was het heen en weer gaan tussen de tijden. Zo was er per aflevering een mooi verschil te zijn: de komst van Claus en Maxima, de relatie met Balkenende (stijf en koel) en Lubbers (hoe hij alleen al in de stoel zit) en het uitzicht op de troon door Beatrix en Alexander. Daarnaast enkele wat opzienbarende shots (de pruik, de massage, het roken ook wel), dus ook interessant genoeg om te tonen.

Uiteindelijk vroeg ik me wel af waar het verhaal nu heen ging, wat wilde de regisseur duidelijk maken? Daar ben ik nog niet achter. Maar ik heb me wel prima vermaakt.

avatar van Decec
Een goede dramaserie...
Prima verhaal...
Goed geschiedenis, over politiek, over haar zoon Alexander
koning worden of niet...
Uitstekend acteerwerk...
Prima achtergrond geluid...
Het is wel moeite waard...

avatar van Donkerwoud
Ik dacht op voorhand: hoe krijg je een serie rond zo'n stijve en saaie figuur als Beatrix boeiend? Ze komen er aardig mee weg door niet te focussen op schokkende onthullingen of spannende verhaallijnen, maar door juist het drama in Beatrix' leven te benadrukken.

Willeke van Ammelrooy zet dan ook een fantastische Beatrix neer. Ook prins Claus wordt prettig respectvol neergezet als degene die altijd aan de zijde van Beatrix heeft gestaan. Bastiaan Ragas zet trouwens een bijzonder irritante Willem-Alexander neer, alsof de man op zijn veertigste nog een whiney bitch met mamma issues is. Daartegenover is Katja Herbers wel extra florissant als de schone Maxima die de status van Willempie opkrikt. De politieke figuren die soms de revue passeren zijn grappig, maar ik had nooit het gevoel dat ze meer werden dan karikaturale cameo's.

Je merkt wel dat de schrijvers naar het einde toe geen buitengewoon spannende invalshoeken meer weten te verzinnen en dus maar wat drama suggereren bij recente feitjes. Aflevering 1, 2 en 3 zijn echt sterk; bij aflevering 4 is de rek er een beetje uit als alle belangrijke gebeurtenissen al de revue zijn gepasseerd. Het is ze vergeven, want de grote dramatische climaxen weten echt te ontroeren en maken dit toch wel tot een erg fijne serie om naar te kijken.

avatar van Dogie_Hogan
@Donkerwoud. Die indruk had ik ook over aflevering 4.
En kort door de bocht lijkt Bea voor de toekomst liever een koningin Maxima met een prins Alex te zien...

Prachtig die IMDb score trouwens! (En al meer stemmers dan op MM.)

avatar van breedbeeld
Pim van Hoeve moet wel een bijzondere man zijn. Hoe krijg je het voor elkaar om werkelijk elke acteur/ actrice ( buiten de "buitenlanders"), ook de gerenommeerden, te laten spreken op zo'n toneelschoolmanier dat zelfs Ton Lutz er om zou moeten lachen. Herbers kon er nog wel doorheen acteren. Van Ammelrooy alleen als ze zonder tekst kon laten zien wat ze in haar mars heeft. Script was ook al niet sterk. Je moet wel enigszins op de hoogte zijn, dus wat ouder, wil je het kunnen volgen. Je zou verwachten dat sinds er zoveel goeds gemaakt is sinds "Pleidooi" ,zoiets ondermaats als deze serie geen kans meer zou krijgen.
0,5 ster plus 1 voor de hoofdrolspelers ondanks Hoeve.

Ik vond dit juist weer eens een gedegen product van Nederlandse bodem. Goed geacteerd, een goed scenario (boeiend om te blijven volgen), humor erin verwerkt en met interessante en informatieve (politieke) onderwerpen. Natuurlijk zal hier en daar in detail de werkelijkheid losgelaten zijn, maar ik keek daar wel doorheen en vond daar humor in zitten.
Ik hoop dit nog eens op dvd te kunnen bemachtigen.

breedbeeld schreef:

Dan heb je zeker nog nooit de troonrede gehoord of interviews gezien en beluisterd met mensen die keurig accentloos ABN spreken, ook nog te beluisteren in oude polygoon journaals en oude tv- en radio-interviews Je komt het inderdaad niet zo vaak meer tegen, zeker niet op straat, maar ook niet op tv en in andere media, "de verloedering van de Nederlandse taal" zogezegd. Maar misschien is dat allemaal aan je voorbij gegaan.
Ik vond juist dat acteurs in deze serie dat uitstekend deden (noem het imiteren van het ABN) en daarmee levensecht overkwamen.

avatar van breedbeeld
Dreiecke schreef:

Van dat alles ben ik heel goed op de hoogte en daar is in deze serie geen sprake van.
Mijn schoolvoorbeeld van de toneelschoolmanier is de aloude Wil van Selst en dat hoorde ik hier wel niet zó sterk terug want dat zou echt te erg zijn in een film maar ik vond het wel tamelijk in de buurt. De koninklijke familie spreekt trouwens in het geheel geen ABN. Uiteenlopende , ook politieke, figuren , die al of niet een accentje meekregen spraken met die toneelschool pauzes en dergelijke ( uitzondering was "Wilders"). Uitermate irritant vond ik dat

Ok, mij vielen die pauzes bij enkelen (zoals jij aangeeft) deze keer niet op, bij allerlei andere Nederlandse producties (veel hedendaagse films) juist heel erg. Elke keer struikel ik daar weer over.

En als die familie en kring geen ABN spreekt, wie dan wel? Voor mij was het een verademing Nederlandse volzinnen te horen. Ik hoor niets anders dan Haags, Amsterdams etc op tv en vooral Goois (rrrr), allemaal gecombineerd met het uiten van hippe kleutertaal zodat we het allemaal kunnen begrijpen. Dat is hetgeen ik wilde aangeven, laat het 'wel of niet precies ABN zijn' dan maar zitten.

Van de eerste aflevering werd ik niet echt vrolijk. Wat een ongeloofwaardig gedoe.

avatar van Brix
Niet slecht in elkaar gezet en gespeeld.
Maar ik vind Willeke van Ammelrooy er griezelig uitzien, vooral wanneer ze lacht krijg ik de rillingen over m'n rug.
Dat gevoel heb ik nooit wanneer ik de echte Trix zie (glim/glam) lachen.

kos schreef:
Mij hemel, wat een hoog gemiddelde...

Staat gewoon op een zeven was dan ook een van de betere Nederlandse mini-series.

Ik ben niet bekend met zoveel mini-series, maar buiten dat het aardig vlot wegkeek was het toch niet erg geweldig geschreven.

Was het trouwens de bedoeling dat Prins Pils echt als zo'n sukkeltje werd neergezet? zal ie niet blij mee geweest zijn.

kos schreef:
Terecht!

avatar van Brix
Aardig onderhoudend toch deze serie.

De cast, en met name de rollen van de leden van de koninklijke familie, is oké.
Mara van Vlijmen, als de jongere Beatrix, vind ik het sterkst.
Van Ammelrooy legt 't er soms wat te dik op, maar is niet slecht.
De echte Beatrix komt op mij wel wat sympathieker over.

Een dik minpunt is de bezetting van de rollen van de politici.
Die zijn zo mogelijk nog karikaturaler dan de echten.
Lijkt af en toe wel op de Muppet show.

avatar van Mischa
Leuk, maar wat mij betreft absoluut inferieur aan Schavuit van Oranje. Cast is goed (met name WIlleke speelt fantastisch), maar het scenario is af en toe ontzettend doorzichtig, makkelijk en ongeloofwaardig. Ik denk dat de makers niet echt een hoge pet van de kijkers op hadden.

avatar van BlueJudaskiss
Herzien, en mede omdat ik nu de prachtige biografie van Jutta Chorus aan het lezen ben een halve punt eraf. Ging me af en toe irriteren - vooral aan Mara van Vlijmen. Toch jammer.