The Jazz Baroness (2009)

Verenigd Koninkrijk
Documentaire

geregisseerd door Hannah Rothschild
met de stem van Helen Mirren, Thelonious Monk Jr. en Hannah Rothschild

Hannah Rothschild gaat op zoek naar het geheim achter de verdwijning van haar groottante. Pannonica de Koenigswarter groeide als lid van de Rothschild familie op met rijkdom en privileges. In New York, op doortocht naar haar echtgenoot, hoort ze een opname van “Round Midnight” door Thelonious Monk en wordt hierdoor betoverd. Ze besluit de artiest op te zoeken waarna de twee bevriend raken. Binnen de kortste keren zijn ze nauwelijks nog uit elkaars buurt te houden. Pannonica wordt een gepassioneerde supporter van jazz en tevens algemeen gerespecteerd in jazz-kringen. Toch valt haar nieuwgevonden passie niet altijd evengoed binnen haar familie en sociale kring.