Rengô Kantai Shirei Chôkan: Yamamoto Isoroku (2011)

Alternatieve titels: Admiral Yamamoto | Admiral Yamamoto – The Untold Story of the Pacific War | Isoroku Yamamoto, the Commander-in-Chief of the Combined Fleet

Japan

geregisseerd door Izuru Narushima
met Kôji Yakusho, Hiroshi Abe en Akira Emoto

Biografie van Isoruku Yamamoto, de admiraal die vooral herinnerd wordt als de architect van Japans aanval op Pearl Harbor. In 1939 tekent Japan een militair pact met Nazi-Duitsland en het fascistische Italië. Admiraal Yamamoto en slechts twee anderen zijn de enigen die hiertegen protesteren. Japan stevent zo namelijk op een oorlog met de Verenigde Staten af en als de oorlog in Europa uitbreekt heeft Japan inderdaad geen keuze meer. Admiraal Yamamoto is intussen de opperste bevelhebber van 400.000 manschappen geworden en hij moet een strategie gaan ontwikkelen om Japan te laten overleven.

avatar van blurp194
Biografie die wat nogal wat kansen laat liggen.

Er komt maar weinig langs dat niet allang bekend is als je de verhalen van Pearl Harbor, Koraalzee, en Midway ietwat in je hoofd hebt. En da's toch jammer - je zou denken dat een film die specifiek over de man gaat, zijn naam als titel heeft - wat meer zou laten zien van zijn leven naast wat we al weten. Een vlugge blik op de wikipedia levert me in ieder geval de overtuiging op dat er zeker wel wat meer te vertellen geweest was.

Misschien daardoor dat het allemaal wat braaf en afstandelijk aanvoelt. Het is eigenlijk de officiële lezing van de Japanse kant van de oorlog, meer dan een film over de man zelf. Wel krijgen we mooie beelden te zien van de oorlogshandelingen. Af en toe wat te fraai berekend, geen stofje of krasje te bekennen op de vliegtuigen. Ook dat voelt wat onecht aan.

Koji Yakusho is een prima acteur. Daar krijgen we hier dan weer wat weinig van te zien. Ook wat jammer dat hij niet zo heel erg op de echte Yamamoto lijkt. Alsof de man zelf maar bijzaak is.