Burisuta (2000)

Japan
Komedie / Sciencefiction

geregisseerd door Taikan Suga
met Ken Ayugai, Hideaki Itô en Kazuhiro Mashiko

Yuji en zijn vrienden maken deel uit van de Japanse 'otaku'-subcultuur. Yuji zelf is gefascineerd door Amerikaanse actiefiguren als deze nog in de originele verpakking zitten, zogenaamde 'blister packages'. Zijn huidige levensdoel is het vinden van de 'Hellbanker', een uiterst zeldzaam figuur waarvan zelfs het bestaan te betwijfelen valt. Hiernaast speelt zich ook een futuristisch subplot af die op het eerste gezicht niets met het verhaallijn te maken lijkt te hebben. Zijn zij op de één of andere manier toch met elkaar verbonden?

Dvd gekregen van een vriend. Een lange zit maar een heel vermakelijke film. De personages zijn krankjorum en geobsedeerd, 'otakus' noemen ze dat. Er zit ook aardig wat drama in. Ik heb daar een hekel aan maar ik moet zeggen dat de drama in deze film zo subtiel verwerkt is dat het mij niet stoort. 4 sterren.