• 8.347.263 stemmen

Horror / Komedie | 100 minuten

Genre: Horror / Komedie

Geregisseerd door: James Cullen Bressack

Met onder meer: Alexei Ryan, Cory Jacob en Lisa Frantz

IMDb beoordeling: 5,3 (707)

Plot My Pure Joy

Adam ziet eruit als een normale tiener, maar van binnen is dat wel anders. De traumatiserende dood van zijn vader en het onophoudelijke kijken naar horrorfilms hebben zijn verstand flink aangetast. De grens tussen realiteit en fantasie bestaat voor hem niet meer. Dit zet Adam ertoe aan om mensen te vermoorden in vergelijkbare manieren als in de films, maar wel met een eigen draai eraan.

avatar van Tonypulp

Tonypulp

Ik heb nu bijna een jaar lang contact met James en één ding is duidelijk: gróóts talent. Niet dat ik hem op basis van die lofzang al meteen zou aanraden, eerder andersom. Lijkt me namelijk sterk dat iemand hier ook zo van kan genieten. Zijn smaak in films kwam precies overeen met de mijne en het eindresultaat van My Pure Joy voelt onder andere daarom precies als de film die ik zelf ook zou hebben gemaakt. Mocht ik het kunnen

My Pure Joy eindigde in één van mijn langst geschreven stukjes ooit op mijn blog en dat is natuurlijk niet zonder reden. Ongeveer een half jaar geleden kreeg ik de screener toegestuurd en begin Augustus verdween hij in de speler. Ruim 100 minuten later was ik er nog steeds niet over uit of My Pure Joy nou briljant was...of nog veel meer.

James Cullen Bressack toont vooral veel lef, een ruim 5 minuten durende aan één stuk door geschoten scene en een algemene focus op de conversaties is iets waar vele low-budget regisseurs zich nooit aan zullen wagen. Ik prijs hem niet alleen om het lef, maar ook de uitvoering is gewoon subliem. Sterk sounddesign en overtuigend geacteerd door de belangrijkere figuren in de film. Enkele kleinere rollen werken niet altijd even goed, daar mag ik ook eerlijk in zijn.

Een goede psycho killer flick is natuurlijk pas écht genieten als die rol ook goed wordt gespeeld, wat dat betreft raakt Alexei Ryan een homerun want het psychotische straalt van zijn kop af. Het satanische gekill en lugubere masker dragen enorm veel bij aan het karakter van de film, dat verder ook heel netjes de rustige momenten pakt. Je kunt regelmatig naar minutenlange conversaties kijken zonder dat je het doorhebt, zó leuk om te volgen. Zijn liefde en kennis voor/van dit genre zitten namelijk door alle teksten heen geworven. Subtiel én onsubtiel.

Over subtiel én onsubtiel gesproken: dat is wel de conclusie die je over de hele film kunt trekken. Heerlijke contrasten tussen langzame/droge momenten die omslaan in luguber en zeer zeker zwart komische horror. Een enorm meesterwerk die ik met trots op 5* kan zetten, gewoon omdat James een baas boven baas is. Je moet voor de grap eens op imdb kijken welke taken hij voor zich heeft genomen, dat maakt het alleen maar indrukwekkender!

Tony's Cinema Trash: My Pure Joy (2011) - tonypulp.blogspot.com

avatar van Vascago

Vascago

Deze werkte niet echt voor mij. Slecht acteerwerk trek ik nog wel en Adam deed het nog niet eens zo slecht. Zijn 2 vrienden wel. Sound was ook best ok. Maar de film duurde mij veel te lang en ik had meer iets als Beyond The Limits van Ittenbach verwacht. Met andere woorden: Veel meer gore.