Bienvenue à Bouchon (2011)

1 stem

Frankrijk

geregisseerd door Luc Béraud
met Franck Adrien, Thomas Chabrol en Elodie Frenck

Bouchon is een klein dorpje in 'the middle of nowhere'. Om te voorkomen dat de dorpelingen het dorp verlaten, subsidieert de burgemeester ze door jarenlang de hoge Europese hulp aan het dorp te verduisteren. Maar op een dag stuurt Brussel een enquêtecommissie...

Francis Perrin, in de jaren 80 doorgaans in de rol van de bon-vivant met veel interesses voor vrouwelijk schoon, bewijst nu, als 60-plusser, nog steeds de rol van overtuigende mooiprater met glans te kunnen waarnemen.
"Bienvenue à Bouchon" is een typische Franse komedie, waarin al te graag absurde toestanden en personages worden gecreëerd, en waarin heel dikwijls de draak wordt gestoken met een maatschappelijk aspect of overheidsinstanties. Slachtoffer van dienst is niets minder dan "Europa" die stevig op de korrel wordt genomen met het al dan niet terecht toekennen van premies en subsides. Heel de komedie draait hier rond en eigenlijk zijn er te veel prettige ideeën, scènes en dialogen, met vooral verwijzingen naar bestaande toestanden, om deze, m.i. geslaagde film, af te schrijven als een niemandalletje.