Splinters (2011)

Documentaire

geregisseerd door Adam Pesce

'Splinters' is de eerste lange documentaire over de evolutie van het inheemse surfen in het ontwikkelingsland Papoea-Nieuw-Guinea. In de jaren 1980 laat een onverschrokken Australische piloot een surfplank achter in het kustplaatsje Vanimo. Twintig jaar later is surfen niet alleen een van de pijlers van het dorpsleven, maar ook een middel om prestige te winnen. Zonder toegang tot economische of educatieve vooruitgang, laat staan stromend water en energie, is het dorpsleven hermetisch afgesloten. Een plaats in het nationale surfteam van Papoea-Nieuw-Guinea is de enige manier om de rest van de wereld te zien.