ad

Genre: Documentaire

Alternatieve titel: 900 Days

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Jessica Gorter

IMDb beoordeling: 7,4 (110)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Oorspronkelijke titel: 900 dagen

Releasedatum: 12 januari 2012

Over 900 Dagen

"Myth and Reality of the Leningrad Blockade"

Van september 1941 tot en met januari 1944 omsingelde het Duitse leger Leningrad, zonder de stad in te nemen. Dankzij de geblokkeerde aanvoerwegen brak onder de bevolking massale hongersnood uit, waarbij naar schatting een miljoen slachtoffers vielen. In de documentaire blikken enkele overlevenden - toen jong maar nu op leeftijd - terug op die afschuwelijke periode. Nuchter pellen ze de mythe, gecreëerd door Stalins Sovjet-propagandamachine, van de kale werkelijkheid af. Daarbij lezen ze fragmenten uit oude brieven en dagboeken voor. Als contrast is te zien hoe een schoolklas een bezoek brengt aan het Museum van het Beleg, dat de officiële lezing toont. Archiefbeelden van een bevroren lijk op een drukke brug laten zien hoe mensonterend de situatie was. Door het voedselgebrek stond al gauw kattenvlees op het menu. Een zekere Lenina toont een schilderij van de geslachte kat die zij als verjaardagsmaal kreeg voorgezet.

Won op IDFA de prijs voor beste Nederlandse documentaire (juryrapport)

Vanaf 12 januari 2012 in de bioscoop (Amstelfilm)

Trailer (YouTube)

avatar van Mr Thee

Mr Thee

Goede docu. Prachtig in beeld gebracht hoe verschillend de mensen terugdenken aan het beleg van Leningrad. Verbazingwekkend hoe wat toen geheim was onthuld wordt, terwijl de traditionele viering en herdenkingen doorgaan.

avatar van Redlop

Redlop

Huiveringwekkende ode aan de overlevenden van het beleg van Leningrad (St Petersburg). In de winter van '42 vielen dagelijks ruim 4000 mensen uitgehongerd dood op straat neer. Sommigen overleefden (zoals de ooggetuige in deze film) het dankzij kannibalisme, en moesten daar de rest van hun leven mee omgaan.

Stalin verbood te schrijven en praten over het beleg, en zo kwam deze horror pas na de val aan het licht.

3,5 *

avatar van booyo

booyo

Wil deze docu heel graag zien, maar om het nou voor 15 euro aan te schaffen.. Weet iemand misschien of ie al ergens online (legaal) te kijken is?

avatar van Darbie

Darbie

Ja booyo, is aanstaande donderdag 22u55 op Nederland 2 legaal te kijken.

avatar van booyo

booyo

Dank.

avatar van Moviestar1979

Moviestar1979

Een redelijke documentaire over het beleg in Leningrad.

Ooggetuigen vertellen hoe ze de ijskoude winter moesten zien te overleven.

Ze werden volledig uitgehongerd, en moesten hun toevlucht nemen tot het eten van katten en kannibalisme.

Helaas vond ik de tijdsduur veel te kort.

2,5 *

avatar van missl

missl

Eigenlijk was ik meer geinteresseerd in hoe men destijds met elkaar omging. Zo vertelt een vrouw dat haar buren haar echt een keer hadden gevraagd waarom zij het wel had overleefd en haar moeder/zusje niet. Dat ze een keer een kat gegeten heeft, ja nou ja, dat kan. Ook was ik veel meer geinteresseerd in hoe Rusland de oorlog overbracht naar de Russen, totaal niet objectief maar daaruit wisten ze toch ook een propaganda slaatje te slaan, je ziet vooral terug in de docu dat het gevoel bij de ‘slachtoffers’ toch anders is.