Walking Back to Happiness (2010)

België
Documentaire

geregisseerd door Pascal Poissonnier

Documentaire van Pascal Poissonnier over de waas van mysterie die over zijn naam en zijn afkomst hangt en de gevolgen daarvan voor de familierelaties. De cineast gaat op onderzoek naar een gerucht dat al jaren de ronde doet in zijn familie: de naam die de familie nu doorgeeft van vader op zoon is niet de juiste. Ergens in de loop van hun familiegeschiedenis heeft een vader zijn naam gegeven aan een kind dat niet het zijne was. De jongere generatie weet er het fijne niet van en de ouderen houden allemaal de lippen stijf op elkaar. De eerste persoon die Pascal wil ondervragen, is zijn eigen vader, met wie hij altijd een heel moeilijk contact had. De wat norse pater familias voelt niet veel voor het project van zijn jongste zoon, maar praat voor de camera meer dan ooit met hem. Gaandeweg ontrafelt Poissonnier lang vervlogen familiegeheimen en vetes.