L'Amica (1969)

Italië

geregisseerd door Alberto Lattuada
met Lisa Gastoni, Marina Coffa en Gabriele Ferzetti

Een vrouw ontdekt dat haar echtgenoot een verhouding heeft met haar beste vriendin en wreekt zich door zowel de man als de zoon van haar rivale te verleiden. Met de derde man tot wie ze zich wendt, ontstaat een oprechte liefdesrelatie, maar ze moet uiteindelijk een keuze gaan maken...

Wat zie ik, nog geen stemmen voor een film waarin Elsa Martinelli de eponieme vriendin speelt van Lisa Gastoni die net als haar een huisvrouw uit de hogere klassen speelt en zich de tering verveelt wat dan leidt tot de gekende gevolgen zoals overspel, waarbij Gastoni ontdekt dat Ferzetti vreemdgaat met blonde stewardessen en dan maar tegenover Martinelli verzint dat ze een affaire heeft met niemand minder dan Jean Sorel van wie ze nog niet weet dattie het allang met Martinelli doet terwijl ze het zelf nog niet met hem gedaan heeft, waardoor ze zichzelf dwingt het alsnog met hem te doen wat er dan weer toe leidt dat iedereen het tenslotte met iedereen doet en we Gastoni ook nog zien rollebollen met oa Frank Wolff met wie ze zelfs geloof het of niet een douchescène heeft, en een piepjonge toyboy Ray Lovelock die een kleptomane student speelt en Coffa als vriendinnetje heeft die hier als enige in haar blote reet is te zien, en waarvan we moeten zeggen dattie er weliswaar prettig uiziet mede door de fraaie afwisselende locaties maar dat Lattuada die geen auteur was eigenlijk alleen de uiterlijke trekken van de anti-bourgeois en emensipatie cinema uit die tijd overnam, waarschijnlijk omdattie bang was voor een cinema de papa regisseur te worden versleten waarbij we alleen maar hoeven te letten op de pop art stijl waar hij kwistig en zinloos mee strooit zodat we kunnen zeggen dattie au fond zinloos en leeg blijft ???

avatar van McSavah
Fraaie zin pippo