Milow. From North to South (2011)

Alternatieve titel: Milow - From North to South

België
Documentaire / Muziek

geregisseerd door Arnout Bracke, Lies Vanbrabant en Eddie Gregoor
met Jonathan Vandenbroeck

Documentaire over het succesverhaal van singer-songwriter Jonathan Vandenbroeck, alias Milow, op het ritme van diens verschroeiende concertjaar 2011. Twee jaar na zijn internationale doorbraak met ‘Ayo Technology’ en meer dan 1.000.000 verkochte albums later is 2011 voor Milow vooral een tour-jaar geworden. Alleen dit najaar al geeft hij in tien weken tijd vijftig concerten in twaalf landen. Jonathan Vandenbroeck is een 'selfmade man' die zijn carrière volledig zelf in handen houdt. Hij is niet alleen het brein achter Milow, maar ook zijn eigen platenbaas én muziekuitgever.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Deze documentaire wordt vooral verteld door Milow zelf en dat geeft een waarachtig beeld van z'n carrière. Alleen hij was er vanaf het begin af bij natuurlijk. En ik had toch niet het gevoel dat hij zaken aan het opkloppen was, maar die vraag kan je bij elke documentaire stellen. Milow is als je de cijfers ziet een wereldartiest. Eén van de weinigen die Vlaanderen nog kent tegenwoordig (helaas...). En toch is het typisch Vlaams, want hier (in Vlaanderen dus) wordt hij wel gezien als bekende zanger, maar niet van wereldniveau. Wel is hier nog eens het bewijs te zien dat je als artiest (naast wat geluk) vooral zelf aan je carrière moet werken en blijven doorzetten. Wat (los van de kwaliteiten) niet altijd kan gezegd worden van deelnemers van liedjeswedstrijden.

Los van de inhoud, waar je al dan niet van houdt, is het gewoon een portret van Milow en verre van een knap geschoten documentairefilm. Leuk om te zien, maar meer uit een boeiend tv-programma dan een ware film. Misschien iets als Milow 10 jaar bezig is?