South of Heaven (2008)

Komedie / Misdaad

geregisseerd door Jonathan Vara
met Adam Nee, Diora Baird en Shea Whigham

Wanneer Roy Coop klaar is met zijn missie bij de marine wil hij nog slechts twee dingen: het opzoeken van zijn broer Dale, en het schrijven van een grootse, Amerikaanse roman. Wat hij krijgt is echter een thuiskomst uit de hel. Een stel gewelddadige slechteriken zien Roy aan voor zijn broer en komen een schuld opeisen. Niet veel later is Roy veranderd in een ander persoon; Roy bestaat niet meer en hij noemt zich vanaf nu 'Nobody'. Nu is het aan hem om wraak te nemen en zijn broer te redden voor het te laat is. Gewikkeld in verband en klaar om bloed te vergieten, is hij vastberaden om iedereen te vermoorden die in de weg staat, zelfs de moordende masochist Mad Dog Mantee.

avatar van Inland Rabbit
Tsjah, wat is dit nu weer?!!

Een naar parodie neigende neo-noir in de vorm van een kluchtig toneelstuk met veel dialoog en zwaar sadistisch geweld? Jep, zoiets. Neem Hal Hartley's Amateur (1994) (Hartley regulars Elina Löwensohn en Thomas Jay Ryan spelen mee) en gooi er een Calvin Reeder-sausje overheen en je komt aardig in de buurt.

Alles in deze film is compleet raar. Iedereens rol is te onderscheiden aan fel gekleurde (geel, rood, groen, paars) kleding, buitensets bestaan voornamelijk uit geschilderde western decors en autoritjes zien eruit als in de jaren '40 noirs. Harde geweldscenes worden doorbroken met stukjes musical of animatie, maar als zelfs de geanimeerde schaapjes tijdens het tellen voor het slapengaan vermoord worden is het einde zoek....

You show me you're serious and I'll show you I'm reasonable

Behalve idioot grappig in zijn dialoog – de manier van beredeneren en de manier van zinnen constructueren vooral – is deze film dus vooral sadistisch, maar ook daar ligt humor. In het begin zag ik het doel van dat sadisme nog niet echt: verkrachtingen (veelal buiten beeld), amputaties, veroorzaken van brandwonden en liquidaties van dichtbij zijn de normaalste zaak van de wereld in deze film. Dit komt uiteindelijk doordat de badguys doormiddel van berekenend handelen dit nodig achten, na er dus uitgebreid over nagedacht te hebben. En geef ze eens ongelijk, want zij weten niet beter. Hier wordt ook dikwijls de draak mee gestoken, aangezien de goodguys die manier van handelen totaal niet snappen. Leuke is, hoewel lomp, zelfs het bloed is 1 kleurfestijn.

Verder is denk het beste niets over de film te verklappen. maar kijkers moeten in ieder geval tegen een stevig portie kleurijke kitsch, gekoppeld aan hard sadisme kunnen. Qua western look (ook al is het meer noir) komt het misschien ook wel in de buurt van Johnny Guitar, al hoor ik mensen ook beweren dat het weg heeft van Django (1966) , maar dat weet ik dan weer niet.