Going up the Stairs (2011)

Iran
Documentaire

geregisseerd door Rokhsareh Ghaemmaghami

Hoe talent zich niet laat onderdrukken en hoe je geen scholing nodig hebt om schilderijen te begrijpen, te voelen én te maken, laat de Iraanse analfabete Akram zien. Zij ontdekt op vijftigjarige leeftijd toevallig haar schilderstalent wanneer ze haar kleinzoon een keer helpt met zijn huiswerk. De magie van het schilderen heeft een ongekende aantrekkingskracht op de vrouw, die sinds ze op haar negende aan de toen 28-jarige Heydar werd uitgehuwelijkt, aan de leiband moet lopen.

Buitengewone, grappige docu die onverwachts (toch een serieus onderwerp, de vrouwenonderdrukking) veel lachers op z'n hand kreeg tijdens Idfa.

Ja, mevrouw werd op haar 9de al uitgehuwelijkt en in dat opzicht is haar verhaal ook allesbehalve grappig. Maar haar hele manier van doen, onder meer de discussie en het geplaag met haar man (die totaal niet onderdrukkend overkomt) zijn hilarisch.

Voeg daarbij dan ook nog het feit dat ze creatief kunst maakt en ontdekt wordt en je hebt een prima succesvolle docu. Aanrader.