Iranian Taboo (2011)

Alternatieve titel: Taboye Irani

Documentaire

geregisseerd door Reza Allamehzadeh
met Shirin Ebadi

Over het Iraanse taboe van het Islamitische regime op aanhangers van het Baha'i geloof ontmaskert. De Baha'i vrouw Nedereh en haar 14-jaar oude dochter besluiten om al hun bezittingen te verkopen en hun huis te verlaten in Isfahan om hun toevlucht te zoeken in het westen. De film neemt ons mee over de continenten, van Turkije naar Israël en de Verenigde Staten en weer naar Iran. We krijgen unieke inzichten - van de ondergrondse Baha'i universiteit (BIHE), tot de Iraanse Nobelprijswinnares voor de Vrede Shirin Ebadi en van de onderdrukte baha'i boeren van het dorp Ivel in de noordelijke provincie Mazanraran, tot aan Abolhassan Banisadr, de eerste president van de Islamitische Republiek Iran.