• 8.351.692 stemmen

All Watched Over by Machines of Loving Grace (2011)

Documentaire | 180 minuten

Genre: Documentaire

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Adam Curtis

Plot All Watched Over by Machines of Loving Grace

In deze driedelige documentaire laat filmmaker Curtis zien hoe bepaalde biologische modellen en utopische wereldvisies ons denken over de wereld op een perverse manier beïnvloed hebben, zodat we tegenwoordig geneigd zijn mensen als delen van een grote machine te zien. Dit ontkent de mogelijkheid dat we de wereld kunnen veranderen, en leidt ertoe dat we overgeleverd raken aan de grillen van de economie en van machtsbeluste individuen.

avatar van Biosguru

Biosguru

Dit is de eerste van Adam Curtis die ik wat vond tegenvallen. Haalt het miz niet bij Century of the Self of the Power of Nightmares. Vooral de persoonlijke noten bij bedenkers van zeer egoistische theorien waren erg uit de toon. Asociatieve beelden prima, maar dit was me iets teveel los zand. Dat is erg jammer want in vind zijn eerdere docu's echt heel erg goed.

avatar van Poisonthewell

Poisonthewell

Een beetje all over the place; het loslaten van een duidelijke narratieve structuur doet het allemaal wat denken aan een Chris Marker essayfilm. Curtis brengt een op het eerste gezicht ongerelateerde massa aan feiten en ontwikkelingen uit de laatste 100 jaar naar voren (het instorten van de financiele markten in Oost-Azie in de jaren 90, Randiaans objectivisme, Richard Dawkins, de Hutu's en de Tutsi's, etc.) om daarmee aan te tonen dat alles onlosmakelijk verbonden is. Hij probeert daarbij ook nog een geschiedenis te geven van de enorme paradigmatische verschuivingen die in deze periode hebben plaatsgevonden. Gevolg is een bijzonder immersieve ervaring waaruit je, ondanks de informatieve chaos, toch met een hoop interessante ideeen wegkomt.

avatar van danuz

danuz

Curtis laat hier in ieder geval mooi de complexiteit van de (moderne) wereld zien in een collage aan beelden en ideeen die tot een fatalistisch mensbeeld verworden. Zeker interessant, en inderdaad eerder een essayfilm zonder heldere antwoorden dan een documentaire met een kant en klare conclusie.

Vooral de laatste episode vond ik erg prikkelend en waarschijnlijk iets waar mijn geest nog wel even zoet mee is.

Edit: erg mooi gebruik van Burial op de soundtrack trouwens.

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Documentaire over hoe de onmogelijkheden van vroegere politieke ideologieën en de opkomst van technologie ertoe hebben geleid dat geautomatiseerde systemen een steeds centralere positie in ons gezamelijk denken hebben ingenomen. Natuurlijk zou Adam Curtis zichzelf niet zijn als hij niet de positie in neemt van de kritische onheilsprofeet, die in de teloorgang van humanistische idealen nieuwe machtsvelden ziet ontstaan. Nieuwe machten worden niet meer als zodanig waargenomen, omdat zij keurig ingebed zijn in een discours van technologische vooruitgang als een stap voorwaarts in de menselijke ontwikkeling.

Dit drieluik is iets meer gefragmenteerd ten opzichte van zijn eerdere werk in hoe het blijft strooien met (ogenschijnlijk) krankzinnige associaties. Het vormt daarin al een beetje de aanzet tot de nog lossere structuur uit opvolger Bitter Lake, maar deze documentaire blijft coherent genoeg om de ingewikkelde concepten toegankelijk over te brengen. In het spervuur aan ideeën en concepten wordt de intellectueel ingestelde kijker zeker getriggerd om eens dieper na te denken over grotere verbanden in belangrijke geschiedkundige ontwikkelingen van de laatste vijftig jaar.