• 146.039 films
  • 7.557 series
  • 23.209 seizoenen
  • 508.229 acteurs
  • 317.891 gebruikers
  • 8.351.692 stemmen
Avatar
 
banner banner

All Watched Over by Machines of Loving Grace (2011)

Documentaire | 180 minuten
3,72 20 stemmen

Genre: Documentaire

Speelduur: 180 minuten

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Adam Curtis

IMDb beoordeling: 8,4 (1.875)

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot All Watched Over by Machines of Loving Grace

In deze driedelige documentaire laat filmmaker Curtis zien hoe bepaalde biologische modellen en utopische wereldvisies ons denken over de wereld op een perverse manier beïnvloed hebben, zodat we tegenwoordig geneigd zijn mensen als delen van een grote machine te zien. Dit ontkent de mogelijkheid dat we de wereld kunnen veranderen, en leidt ertoe dat we overgeleverd raken aan de grillen van de economie en van machtsbeluste individuen.

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Biosguru

Biosguru

  • 1557 berichten
  • 5096 stemmen

Dit is de eerste van Adam Curtis die ik wat vond tegenvallen. Haalt het miz niet bij Century of the Self of the Power of Nightmares. Vooral de persoonlijke noten bij bedenkers van zeer egoistische theorien waren erg uit de toon. Asociatieve beelden prima, maar dit was me iets teveel los zand. Dat is erg jammer want in vind zijn eerdere docu's echt heel erg goed.


avatar van Poisonthewell

Poisonthewell

  • 4939 berichten
  • 11421 stemmen

Een beetje all over the place; het loslaten van een duidelijke narratieve structuur doet het allemaal wat denken aan een Chris Marker essayfilm. Curtis brengt een op het eerste gezicht ongerelateerde massa aan feiten en ontwikkelingen uit de laatste 100 jaar naar voren (het instorten van de financiele markten in Oost-Azie in de jaren 90, Randiaans objectivisme, Richard Dawkins, de Hutu's en de Tutsi's, etc.) om daarmee aan te tonen dat alles onlosmakelijk verbonden is. Hij probeert daarbij ook nog een geschiedenis te geven van de enorme paradigmatische verschuivingen die in deze periode hebben plaatsgevonden. Gevolg is een bijzonder immersieve ervaring waaruit je, ondanks de informatieve chaos, toch met een hoop interessante ideeen wegkomt.


avatar van danuz

danuz

  • 12935 berichten
  • 0 stemmen

Curtis laat hier in ieder geval mooi de complexiteit van de (moderne) wereld zien in een collage aan beelden en ideeen die tot een fatalistisch mensbeeld verworden. Zeker interessant, en inderdaad eerder een essayfilm zonder heldere antwoorden dan een documentaire met een kant en klare conclusie.

Vooral de laatste episode vond ik erg prikkelend en waarschijnlijk iets waar mijn geest nog wel even zoet mee is.

Edit: erg mooi gebruik van Burial op de soundtrack trouwens.


avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

  • 7370 berichten
  • 3299 stemmen

Documentaire over hoe de onmogelijkheden van vroegere politieke ideologieën en de opkomst van technologie ertoe hebben geleid dat geautomatiseerde systemen een steeds centralere positie in ons gezamelijk denken hebben ingenomen. Natuurlijk zou Adam Curtis zichzelf niet zijn als hij niet de positie in neemt van de kritische onheilsprofeet, die in de teloorgang van humanistische idealen nieuwe machtsvelden ziet ontstaan. Nieuwe machten worden niet meer als zodanig waargenomen, omdat zij keurig ingebed zijn in een discours van technologische vooruitgang als een stap voorwaarts in de menselijke ontwikkeling.

Dit drieluik is iets meer gefragmenteerd ten opzichte van zijn eerdere werk in hoe het blijft strooien met (ogenschijnlijk) krankzinnige associaties. Het vormt daarin al een beetje de aanzet tot de nog lossere structuur uit opvolger Bitter Lake, maar deze documentaire blijft coherent genoeg om de ingewikkelde concepten toegankelijk over te brengen. In het spervuur aan ideeën en concepten wordt de intellectueel ingestelde kijker zeker getriggerd om eens dieper na te denken over grotere verbanden in belangrijke geschiedkundige ontwikkelingen van de laatste vijftig jaar.