• 8.356.714 stemmen

Documentaire | 50 minuten

Genre: Documentaire

Geregisseerd door: Miranda Bailey

Met onder meer: Miranda Bailey, Zach Gilford, Matthew Leutwyler

IMDb beoordeling: 8,2 (48)

Plot Greenlit

"It's harder than it looks"

Mensen uit de filmwereld zouden volgens 'de legende' liberale en naar links neigende mensen zijn, vooral wanneer het op het milieu aankomt. Deze documentaire onderzoekt de specifieke toewijding van de filmmakers die aan de film 'The River Why' werken en hun filmset milieuvriendelijk proberen te houden, met dank aan een 'groene' adviseur. Men begint met groot enthousiasme, maar dat blijkt niet van lange duur...

avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

avatar van Jessen0wnt

Jessen0wnt

Greenlit

Ja hoor. Ook de filmindustrie is slecht voor het milieu. Greenlit is een leuke en scherpe documentaire over het introduceren van een ''groene'' set. De docu loopt lekker vlotjes en bekritiseerd het onderwerp in zijn haalbaarheid qua budget en inspanning en komt daarom eerlijk over. Miranda kwam sympathiek over en het belichten van deze vakbond is leuk om te weten. Erg interessante feiten naast The Beach en Titanic zaten er niet echt bij. Iets waar we ons volgensmij allemaal wel bewust over zijn, maar willen we dan een minder spectaculaire film? Het door te beginnen met kleine dingen maakt het allemaal al wat ecologischer en daarom ook een klein beetje een afknapper, maar al met al wel realistisch.

Greenlit komt niet met choquerende feiten of walgelijke mensendaden, maar toont een alledaags beeld hoe de mensen kiezen tussen gemakzucht en inspanning voor de toekomst. Door de humor en vooral de toon die Miranda zet is het heerlijk luchtig te kijken en eigenlijk best vermakelijk. Leuk voor een keertje en hopelijk zal dit in de toekomst in elk productie-team geïntroduceerd worden zodat ook deze bedrijfstak zijn steentje bij draagt aan een (even-)groene toekomst.

Sympathieke 3,5 ster