• 8.349.450 stemmen

Leven? of Theater? (2012)

Documentaire / Biografie | 84 minuten

Genre: Documentaire / Biografie

Alternatieve titel: Life? or Theatre?

Oorsprong: Nederland / Verenigde Staten / Duitsland / Frankrijk

Geregisseerd door: Frans Weisz

IMDb beoordeling: 7,3 (18)

Releasedatum: 12 april 2012

Plot Leven? of Theater?

Leben? oder Theater? Ein Singespiel – zo noemde Charlotte Salomon (Berlijn, 1917 – Auschwitz, 1943) haar uit meer dan zevenhonderd bladen bestaande, geschilderde levensverhaal, dat zij vlak voor haar deportatie in bewaring gaf met de woorden ‘Bewaar dit goed, het is mijn hele leven!’ Tijdens de voorbereiding van de speelfilm Charlotte (1980), kregen de makers van de film uit handen van Charlottes stiefmoeder, Paula Salomon-Lindberg, een nooit eerder gepubliceerde brief, met het verzoek de inhoud niet in de film te gebruiken. In deze brief, gericht aan haar grote liefde, beschrijft Charlotte de omstandigheden waarin Leben? oder Theater? tot stand kwam, doet zij een ontroerende bekentenis en komen we voor het eerst dichtbij de ‘werkelijke’ Charlotte. Frans Weisz geeft in zijn nieuwste documentaire, met dezelfde titel als het levenswerk van Charlotte Salomon, niet alleen een fascinerend beeld van het leven van de jonge kunstenares, maar confronteert prominenten met haar brief; een postume onthulling die een heel nieuw licht werpt op de laatste periode van haar leven.

kappeuter (crew films)

Vanaf 12 april in de bioscoop (Cinemien).

kappeuter (crew films)

avatar van Quido

Quido

Beetje slordig dat er op een gegeven moment 'Speelfim Charlotte (1980)' in beeld staat.

avatar van raymon

raymon

Indrukwekkend beelden met een goede soundtrack en speelse combi van documentaire en fictie elementen. De film bouwt langzaam op en elke keer als je film neigt in te zakken is daar de maakster zelf; Charlotte. De beelden van haar bijzondere werk blijven fascineren en laten je zetten tot denken aan haar complexe karakter.

Meneer Weisz wilt op zijn eigen manier deze vrouw met ons delen. En dan is er nog de laatste bladzijde, die een heel ander licht werpt op Charlotte Salomon....

4 ****

avatar van Dreiecke

Dreiecke

Indringende kunst, vooral als je het verhaal erachter hoort. Zo is het een boeiende biografie van Charlotte Salomon geworden. Een vertelster doet het woord met bijpassende beelden, welke veelal bestaan uit de tekeningen en schilderingen van de maakster. Ook zijn bijvoorbeeld heel wat korte geregisseerde reconstructies van gebeurtenissen ingevoegd om het verhaal audiovisueel te ondersteunen. Verder verduidelijken getuigen en overige mensen elementen van het verhaal en worden proza teksten in beeld gebracht en voorgelezen. Het is een oorlogsverhaal, best aangrijpend.

Door de combinatie van deze mooie vormgeving en het onderwerp komt deze bij mij op 4*.

avatar van Fransman

Fransman

De documentaire moet gezien worden als een aanvulling op de film uit 1981. Dingen die daarin geen plaats kregen, of slechts werden aangestipt komen in deze documentaire beter uitgelicht aan bod. Ook krijgen we meer toelichting op de bijzondere tekeningen van Charlotte Salomon en komen tijdgenoten en hun nabestaanden aan het woord.

Het is dus een meer biografisch geheel dan de film, al komen er ook beelden en scènes uit de film voorbij. Als geheel is het niet minder aangrijpend dan de film. Toch had ik ergens het gevoel dat de documentaire, ruim dertig jaar later gemaakt, toch niet zo heel veel toevoegde aan de film. Ook worden niet alle mysteries ontrafeld. Zo blijft het vreemde en zelfs schokkende gedrag van de grootvader onbesproken. Zijn al even schokkende dood wordt maar terloops genoemd. Maar misschien moeten we accepteren dat er niet op alle vragen over het verleden antwoorden te geven zijn.