Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Sinterklaas en het Raadsel van 5 December (2011)

Nederland
Familie

geregisseerd door Martijn van Nellestijn
met Wim Rijken, Pamela Teves en Martine van Os

De Pieten lopen op tegen een modern probleem. De meeste schoorstenen zijn verdwenen en veel huizen zijn tegenwoordig beveiligd met een alarm. De arme Pieten worden steeds door de politie achterna gezeten als ze proberen de cadeautjes te bezorgen bij de kinderen. Eén voor één belanden ze in de gevangenis. Wanneer Sinterklaas druk bezig is om het probleem van de Pieten op te lossen, wordt hij ontvoerd door de gemene Dr. Brein (Pamela Teves) en haar handlangers Joris en Boris. Ondertussen proberen Pieta en Mevrouw Dakjes een stel Pietjes het Pietenvak bij te brengen. Daar worden ze ook nog lastig gevallen door Michiel (Ralf Mackenbach), die voor de schoolkrant een interview met Sinterklaas wil hebben. Pakjesavond nadert en voor de Pieten en Sinterklaas wordt het een race tegen de klok om op tijd een oplossing te vinden en Pakjesavond te redden.

IcU
Ze zijn er maar druk mee, met die Sinterklaas films.

Dick2008
Ja, maar let op, (zie bovenaan poster). "Het enige echte Sinterklaasavontuur" .
Speelt Dieuwertje Blok er ook in mee?

IcU
En Bram van der Vlugt? (Zag dat Bram wel in de Sinterklaas-film Bennie Stout speelt) Ik ben erg benieuwd of een Sint film van van Nellestijn ook goed scoort als de bioscoop een (afgaande van de trailers) meer sfeervolle, met meer liefde in elkaar gezette Sinterklaas film als Bennie Stout te bieden heeft.

avatar van soom
Sinterklaas komt steeds vroeger. Ghehe. Hij is nog niet eens in 't land, en er komen nu al films over Sinterklaas... Verwarrend, eigenlijk... .

De film van vorig jaar blijkbaar gemist? Zeker eens (na)kijken.... Martijn van Nellestijn is een bepaalde waarborg. Typetjes zijn wel grappig, verhaaltje is wel weer leuk. Hóewel alles wel aanvoelt als een herhalingsoefening. Misschien wordt het gewoon maar eens tijd om op te houden met Sinterklaasfilms. Althans voor Martijn Nellestijn. Of met een andere insteek te komen. Het wordt nl. een beetje vervelend om Pamela Teves te zien in de rol die ze speelt. Sure, kindjes vinden het vast leuk, maar het word, ook voor kinderen, wel een beetje een eendimensionale rol. Veel eenrichtingsverkeer, het voelt alsof ze op de automatische piloot zit en zo richting het einde van de film vliegt. Mag wel weer een beetje pit in komen!!!

Nipte 3*. (Gerard Joling is toch wel enigszins tof. Ralf Mackenbach kan niet zingen en is Irritáánt, Inge Ipenburg is het leukst eigenlijk).

avatar van tommykonijn
IcU schreef:

Ik dacht dat Bram in mei 2011 gestopt was als Sinterklaas.

avatar van predator
De kinderen vonden het spannend, dus dan is ie wel ok. Maar waarom moeten er in godsnaam allemaal bekende Nederlanders in? (het echtpaar met verdrietig kind was wel het dieptepunt)

tommykonijn schreef:

Ik dacht dat Bram in mei 2011 gestopt was als Sinterklaas.

Dat was dan blijkbaar na de opnames van de film.

avatar van bjerik76
Ik vond het gelukkig getrouwde echtpaar Astrid en Peter juist leuk.
Zo is het voor de oudere ook juist leuk om naar te kijken, omdat die plaatjes juist niet kloppen en die combinaties juist zo grappig zijn.
Je verwacht het niet van ze om aan zoiets mee te doen.
Bovendien zijn sommige types die je ziet weer nostalgie voor de ouderen en herkennen ze weer iets uit hun eigen kindertijd. ( en de kinderen kijken daar weer overheen)

De kleintjes vonden het schitterend en spannend en de volwassen kijken juist naar de verassende elementjes erin.
het volgt allemaal zo snel in rap tempo dat het ook leuk blijft.

een familiefilm wat het oude "echte" oude sinterklaasgevoel van vroeger weer naar boven brengt.
Ook als je weet dat de meeste mensen van de cast vrijwel belangeloos meewerken omdat Sinterklaas gewoon bij Nederland hoort.

de echte drukte zal denk ik pas half november komen, ook al heb ik hier in Rotterdam de eerste kerstetalage incl kerstboom al gezien ! :s

avatar van Kiros
Helaas, heb ik deze film moeten kijken. Je moet wat over hebben voor je kinderen dus ga je met straffe tegenzin te film bekijken.
Hopende dat ie toch iets beter te doen was als de vorige, kwam ik bedrogen uit. Net als bij de vorige film vonden de kinderen de Sint maar raar en de Pieten te cartoonesk. Tenminste, die term hoorde ik niet uit hun mondjes maar de boodschap was duidelijk. De sfeer is de zaal was onrustig, veel kinderen hadden moeite om de aandacht erbij te houden. Iets wat ik twee dagen later bij Bennie Stout niet heb gemerkt.
Dat is nou een film die weet om te gaan met het Sinterklaas feest. Warmte, gezelligheid en geen debiel gedoe zoals deze film wel had.
De nichterige grapjes zijn flauw en komen raar over op kinderen van 5 en 6 jaar.

Kortom, een totaal wanproduct waar je je geld niet aan uit zou moeten geven. Ga voor een echte familiefilm naar eerder genoemde Bennie Stout toe, wanneer je met een goed gevoel uit de bioscoop wil lopen.

avatar van predator
Huhhh, niks van gemerkt in de zaal. De kinderen waren juist heel enthousiast (maar misschien ziet Kiros dat als onrustig)

Bennie Stout vond ik zelf ook beter, maar ik kreeg wel de indruk dat vooral de volwassenen 'm leuker vonden.......

avatar van Kiros
Met onrustig bedoel ik dat kinderen minder oog voor de film hadden dan voor elkaar. Bij Bennie Stout heb ik het merendeel aandachtig zien kijken naar de film.
Dat zit `m ook het wezenlijke verschil. Het Raadsel is meer een soort te lange , vervelende en debiele aflevering van de Club van Sinterklaas en Bennie Stout een echte film waar zichtbaar oprecht aandacht aan is besteedt.

avatar van gerrit019
Mijn zoon van 4,5 vond het geweldig. Ik heb met een oog gekeken ... en gevochten tegen in slaap vallen....

avatar van Drs. DAJA
IcU schreef:

Hij is er heel trots op dat ie vorig jaar de 'Meezing Movie' heeft verslagen, maar dit jaar bereikte Bennie Stout al goud een paar weken voor deze film dat deed.

avatar van Quentin
Schermgemiddelde van deze Nellestijn ligt nu wel weer hoger dan Bennie Stout, die laatste is toch wat stilgevallen. Zou best nog eens ingehaald kunnen worden door deze productie.

avatar van nellestijn
Drs. DAJA schreef:

De Meezingmoevie was een erg slechte film. Johan heeft met Bennie Stout een erg mooie Familiefilm neergezet. En zoals familiefilms beginnen die hoog met de bezoekers en zoals een Sinterklaasfilm hoort beginnen die laat met de bezoekers.

Beide films zijn voor de kinderen blijkbaar leuk en geweldig en iedereen krijgt wat ze willen oud, sfeervol, jong, modern met deze twee films is er voor elk wat wils.

maar met liefde gemaakt.....is toch de film van mijn team meer..... met 3 ton een film maken of met 2,5 miljoen..... das het verschil tussen uit liefde en gewoon werk.

avatar van Anjin
Die joris en boris maken deze sinterklaasfilms tot een zielig hoogtepunt

avatar van Mug
Mug
Anjin schreef:
Die joris en boris maken deze sinterklaasfilms tot een zielig hoogtepunt
Dan kan ik je met groots plezier zeker mededelen dat er naast een nieuwe Van Nellestijn Sintfilm ook een Joris en Boris film in de planning staat...? [behoedt uw kinderen!]

Mug schreef:

De horror gewoon... Achterlijk infantiel gedoe.

avatar van predator
Joris en Boris, daar worden mijn kinderen heel vrolijk van (lopen ook de hele dag dat nummer uit de film te zingen)! Laat de kinderen het lekker leuk vinden.....

avatar van Drs. DAJA
nellestijn schreef:

Johan heeft enorm veel filmliefde, waar haal je het vandaan dat het gewoon "werk" voor hem is?

avatar van Fran
Nou nou, er wordt hier wel een heel blik aan sterren opengetrokken. Op zich leuk voor de volwassenen die wel weten wie deze mensen allemaal zijn. Dat maakt het wat meer draaglijker om mee te kijken. Met name het gestuntel van sommige mensen zoals Wolter Kroes maakt het toch wel wat grappiger voor de volwassenen.

Deze film is wel voor de wat kleinere kinderen. Het verhaal zit niet zo bijster in elkaar en word opgeleukt door wat liedjes tussendoor. Maar ik merk dat mijn 7-jarige dochter toch wel wat meer verhaal verwacht. Ze zit op het randje van er nog in geloven dus helaas moeten we dit jaar nog braaf meekijken.

Als je nog een kleintje hebt van een jaar of 4 a 5 dan is dit zeker een aanrader. Het verhaal zit dan niet al te moeilijk in elkaar en dat maakt het voor deze doelgroep wat makkelijker om mee te kijken.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik sinds Bennie Stout misschien wat verwend ben want de rest van de sinterklaasfilms vallen toch wel in het niet vergeleken bij die film. En daar is deze film geen uitzondering in.

avatar van cantforgetyou
Geen leuke film. Terwijl ik best open sta, voor Sinterklaas films. Deze was flauw en niet leuk. De Sint was ook veel te jong.