A Passagem da Noite (2003)

Alternatieve titels: Night Passage | The Passing of the Night

1 stem

Portugal

geregisseerd door Luís Filipe Rocha
met Leonor Seixas, João Ricardo en João Pedro Vaz

Mariana is zeventien, zit op de middelbare school en woont in een van de buitenwijken van Lissabon. Ze is verzeild geraakt in een hopeloze situatie want ze is verkracht door een drugsverslaafde en is erachter gekomen dat ze zwanger is. Uit schaamte, angst en boosheid besluit ze haar zwangerschap geheim te houden, zowel voor haar ouders, haar vriendje, haar vriendinnen, de politie en de rechtbank. Enkel een vasthoudende politie-inspecteur en een prostituee zijn op hoogte van haar geheim.

Waarschijnlijk mijn eerste Portugese film en meteen een krachtig, interessant, onderhoudend en tamelijk 'koel' verhaal over je (met lef) eigen weg vinden vanuit een zo op het oog hopeloze situatie en subtiele wraak. Uitstekend geregisseerd en geacteerd.