Dark Summer (1994)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Charles Teton
met Joeline Garner-Joel, Steve Ako en Chris Darwin

De welgestelde, blanke Jess wordt verliefd op de arme, zwarte Abe. Haar bevooroordeelde vader Alan wil sowieso al niet dat ze iets met hem begint, en al helemaal niet omdat Abe voor hem werkt. Maar Jess weerstaat haar vaders woede en trekt bij Abe in. Hij wordt ontslagen, maar ze zijn desondanks dolgelukkig omdat Jess zwanger van hem blijkt te zijn. Ze zijn in de zevende hemel, maar dan slaat het noodlot genadeloos toe...

avatar van jikamajoja
Eenvoudige low budgetfilm over de zwarte amateurbokser Abe en de jonge Liverpoolse Jess.
Traag liefdesverhaal dat voortkabbelt op verschillende "reggae" tonen.
Niet super geweldig, maar aardig om zien. Het einde is redelijk onverwacht.

Tergend langzame film met een flinterdun verhaal, dat de regisseur uit z'n eigen leven greep. Deze film moet het duidelijk van de sfeer hebben: Liverpool als versleten decor, een troosteloze sloperij, een armoedige boks school. Met alles wat op deze independent film aan te merken is, heeft het zeker ook z'n charme. Ik bleef met een bepaalde sfeer in mijn hoofd achter: de kleuren, de gekozen kaders. Het dagelijkse leven zoals het kan zijn.
Tijdens de afzonderlijke lange starre beelden van de omgeving kwam de term 'pillow shot' in me op, een stijl van Yasujiro Ozu. Verder valt op dat de meeste shots sowieso geen of nauwelijks camera bewegingen bevatten, ook niet als de acteurs in beeld zijn, (zelfs niet tijdens de boks scenes!). Een gedurfde keuze.