I Due Pericoli Pubblici (1964)

Alternatieve titel: Two Public Enemies

Italië
Komedie / Misdaad

geregisseerd door Lucio Fulci
met Franco Franchi, Ciccio Ingrassia en Margaret Lee

Franco en Ciccio zijn twee kleine crimineeltjes die in grote problemen komen. Ze zorgen er namelijk per ongeluk voor dat een overval door een gevaarlijke criminele bende helemaal mislukt. Hierop moeten zij zich snel uit de voeten maken en vluchten naar het Paradijs, waar ze het al snel gemunt hebben op de aureool van Sint Pieter...

Wat zie ik, nog geen stemmen voor een F-F-C ?
Wederom een briljante klassieker van de heren, zij het iets minder dan bv IDEDSS. Dat komt door het scenario van auteur Fulci, die hier duidelijk bezig was aan een spoedklusje en niet verder kwam dan een verzameling sketches die slechts op de meest absurde manieren aan mekaar worden geregen, al hoort dat er natuurlijk bij. Fulci wist duidelijk niet hoe hij Margaret Lee bij het verhaal moest betrekken, al wist hij dan wel hoe hij haar 2 keer botergeil in beeld in beeld kon brengen, waarbij vooral de eerste weer aardig gevonden was.
De sketches behoren tot F&C's beste, wat te denken van de operatiesketch, de harnassketch of nog meer de hold up gone wrong sketch, waarin de 2 heren alles verneuken doordat ze...de geneugten van het blowen ontdekken ! Ronduit onsterfelijk is de laatste sketch waarin wordt gevarieerd op dr. Strangelove en die denk ik ook door de heren van MP is gezien. En natuurlijk is dit een briljante aanklacht tegen militarisme en een warm pleidooi voor world peace.
p.s.: de synopsis-overgenomen van IMDB- is duidelijk afkomstig van iemand die de film niet heeft gezien. De aureool van Sint-Pieter is het laatste wat we in de film zien, zelfs.