La Polizia Ha le Mani Legate (1975)

Alternatieve titel: Killer Cop

Italië
Misdaad

geregisseerd door Luciano Ercoli
met Claudio Cassinelli, Arthur Kennedy en Franco Fabrizi

De Milanese politie moet aanslagen van terroristen zien te bestrijden, maar de met het onderzoek belaste commissaris wordt gedood, waarna een collega eigenmachtig het onderzoek in handen neemt en daarbij de dubbele rol van zijn eigen vriendin ontdekt. De aanslagen blijken werk van rechtse hooggeplaatsten die de verdenking op links willen werpen.

avatar van brucecampbell
Zeer degelijke Poliziotteschi die voortdurend spannend blijft en gelukkig niet al te ingewikkeld.
De prima (vaak herhalende) score is absoluut een pluspunt en de hoofdrol van Claudio Cassinelli is overtuigend.

avatar van beavis
Nederlandse VHS op het Video Star label met de titel "Terreur in Milaan" en de on-screen titel (duidelijk een insert) is Killer Cop. De film staat in pan-and-scan formaat op de tape maar schiet voor drie korte scenes naar letterboxed widescreen... een nogal aparte print dus.

De film is een vrij typisch en simpel misdaad verhaaltje, dat nogal klungelig verteld wordt ook, maar het tijdsbeeld en de sfeer zijn wel weer erg aardig. Als de film net even cooler was geweest, dan was het een kleine voldoende, maar zoals ze is bied de film toch echt te weinig... behalve iets om naar te kijken als je te moe bent om iets op te zetten waarbij je je hersens aan het werk moet zetten. Wat dat betreft voldeed de film alsnog perfect voor het begin van deze lome avond.

avatar van goongumpa
Een erg vermakelijke poliziottesco met Claudio Cassinelli als excentrieke inspecteur, een rol die hij ook al met verve invulde in Morte Sospetta di una Minorenne (1975) en La Polizia Chiede Aiuto (1974). Hij gaat op jacht naar de verantwoordelijken voor een terroristische bomaanslag. De actie is soms wat klungelig, maar de sfeer zit er vanaf minuut 1 dik in, de gedoseerde humor is aangenaam en het verhaal is boeiend genoeg. Wat mij betreft Ercoli's beste film.

avatar van Lakte
Zeer goed! Vind ik tot nu toe de beste poliziottesco die ik gezien heb. Prachtige restauratie op bluray! Zonde dat al die prachtige Italiaanse films hier niet uit zijn in Nederland!