Sedmaya Pulya (1972)

Sovjet-Unie
Avontuur / Western

geregisseerd door Ali Khamraev
met Suimenkul Chokmorov, Dilorom Kambarova en Khamza Umarov

Oezbekistan in de jaren 1920: de bolsjewistische commandant Maksoemov keert terug naar de nederzetting Oetsjkoergan na een kort verblijf in de hoofdstad. Hij treft een verwoest en verlaten dorp aan. Zijn tegenstander, Hajroellah, leider van de anti-Sovjetbandieten, heeft niet alleen de soldaten van het Rode Leger verslagen, maar er ook een aantal overgehaald om over te lopen. Maksoemov besluit alleen naar het hol van de leeuw te gaan om het op te nemen tegen de vijand.

Bélon
Oei dit was niet al te best, er zit gewoon heel weinig actie in voor een avonturenfilm/"Eastern" (vooral 't eerste uur). Ik dommelde regelmatig behoorlijk in. Finale is wel weer OK met nogal lachwekkende momenten (niet zo bedoeld).

De regisseur was aanwezig (IFFR) en was zo lang bezig met de introductie dat de organisatie 'm min of meer van 't podium moest halen. Daarop sprak de regisseur de gevleugelde woorden: "that's kapitalistic censorship" (vertaling) Dit alles ging overigens met een vette knipoog. De regisseur zat later ook mee te lachen om de knullige (vuur)gevechten en effecten. Mijn sympathie heeft de man zeker, maar de film zelf is niet zo boeiend.

2,5* (inclusief 1* sympathy vote)

avatar van The One Ring
Ik zat ook in die voorstelling met de regisseur. Hij wist het erg leuk te brengen en hij won makkelijk mijn sympathie.

De film zelf was niet zo leuk als het gesprek met de regisseur, maar toch wel aardig om eens gezien te hebben. Het komt allemaal wat traag op gang, is op bepaalde momenten wat knullig en op andere momenten wel érg over-the-top (de lach van de held als hij de schurk doodschiet is bijzonder hilarisch), maar het is ook bij vlagen mooi geschoten en enkele actiescènes zijn prima, zoals die achtervolging op de kar. Het is hoe dan ook goed vermaak. Het kan zich absoluut niet meten met de Amerikaanse westerns, maar het heeft zo zijn eigen charmes.

Volgens het IFFR-krantje was deze film rechtstreeks geïnspireerd door The Magnificent Seven, maar daarvan zag ik niets terug. Het deed me wel denken aan een Russische On the Waterfront, maar dan met veel meer actie.