Anne no Nikki (1995)

Japan
Animatie / Drama

geregisseerd door Akinori Nagaoka
met de stemmen van Rena Takahashi, Go Kato en Yoshie Taira

Een geanimeerde versie van het beroemde verhaal over het Joodse meisje Anne Frank. Ze wordt, tijdens de Tweede Wereldoorlog, gedwongen met haar familie onder te duiken in Amsterdam. Met het dreigende gevaar voor zijn familie, besluit Otto Frank onderdak te zoeken in het achterhuis van een bevriende familie. Tijdens deze twee jaar schrijft Anne een dagboek over de gebeurtenissen.

avatar van Black Math
Aardige animatiefilm over het leven van Anne Frank, die wel een beetje tegenvalt wat betreft de animatie, die niet al te vloeiend is. Ook de karakterontwerpen zien er een nogal simpel uit. Verder is het een beetje wennen dat er Japans gesproken wordt, maar na verloop van tijd is het alsof het de normaalste zaak ter wereld is dat alle Amsterdammers Japans spreken.

De charme ligt vooral in de beelden van overbekende gebouwen zoals de Westertoren. Qua verhaal heb ik wel het idee dat er enige censuur plaatsgevonden heeft, aangezien de relatie van Anne met haar moeder niet goed geweest schijnt te zijn, terwijl er in deze film daar niets op wijst.

Al met al aardig dus, maar niet geweldig, vooral qua animatie. 2,5*.

Is dit ergens te zien / koop?

avatar van Black Math
Je zou hem kunnen pindakazen.

avatar van baspls
Ik moet deze film zien. Zou iemand me kunnen vertellen hoe ik aan een versie met hoge kwaliteit kan komen?

Black Math schreef:
Je zou hem kunnen pindakazen.

Niet zonder moeite helaas

avatar van baspls
Akinori Nagaoka's verfilming van Het Achterhuis. Als animatiefreak kon ik een animé-verfilming van het dagboek van Anne Frank natuurlijk niet laten liggen. Ik heb de originele Japanse versie gekeken met Engelse ondertiteling.

Ik ben niet zo weg van alle live-action verfilmingen. Omdat ze allemaal niet niet realistisch zijn (Anne spreekt geen Nederlands maar Engels) en goedkoop ogen naar mijn mening. De vormgeving van deze animatie vind ik dan veel geslaagder. Wel jammer dan er dan geen Nederlandse dub te vinden is.

De animatie van Anne no Nikki is helemaal prima. Prachtige achtergronden en cel animatie. De personages zijn erg mooi getekend vind ik, totaal niet typische manga met grote ogen of overdreven emoties. Erg leuk hoe ze Amsterdam hebben vormgegeven. In de achtergrond ook Nederlandse teksten: "Maaskaas", "Maak nu zelf Jam met Opteka" enz.

Wel is het een beetje geromantiseerd. De film is geen letterlijke verfilming van Anne's dagboek zoals wij dat kennen maar van de manga gebaseerd op het dagboek. Ook gedragen de personages zich niet heel Nederlands. Toch vond ik het zeker niet slecht hoor, alleen bij de scéne dat de onderduikers door de SS worden opgehaald vond ik dat de personages wat te kalm bleven en de SS'ers moeten ook gaan schreeuwen, LAUFEN!!, in plaats van gewoon stil te blijven. Maar verder vind ik dat de film sterk is. De drama werkt erg goed, deze word ook versterkt door de mooie piano muziek. De film had een aantal zee sterke momenten.

Al met al een erg goede film.
-Animatie 9/10
-Cinematografie 9/10
-Verhaal 7/10
-Muziek 8/10
-Algemeen 8,9/10

avatar van arno74
Gedramatiseerde en ietsjes vereenvoudigde verfilming van Het Dagboek van Anne Frank. Deze Japanse animatie is denk ik vooral als introductie bedoeld voor wie er met het verhaal nog niet bekend was, de regie neemt hier en daar enkele vrijheden om bepaalde zaken te verduidelijken of te dramatiseren, echter wel zonder het echte verhaal te vertekenen. De eerste animatiebeelden van de Amsterdamse straten leken wel foto's, het overgrote deel van de film haalt dat detailniveau niet, maar het verhaal van Anne Frank weet dat wel te compenseren. Het doet je wel afvragen hoe het uit zou hebben gezien als een studio als Ghibli dit zou hebben verfilmd. Uitstekend als introductie aan kinderen van het verhaal van Anne. 3,5*