ad
  • 8.079.781 stemmen

Prigionieri della Guerra (1996)

Documentaire | 62 minuten

Genre: Documentaire

Oorsprong: Italië

Geregisseerd door: Yervant Gianikian

IMDb beoordeling: 7,5 (33)

Oorspronkelijke taal: Italiaans

Oorspronkelijke titel: Prigionieri della guerra

Releasedatum: 1 januari 1995

Over Prigionieri della Guerra

Een documentaire bestaande uit hergefotografeerd en getint archiefmateriaal, gemonteerd om een visueel experimenteel beeld te geven van de oorlogstijd. Met een focus op de Eerste Wereldoorlog en speciaal op het leven van de gevangenen en vluchtelingen, ooit gebruikt voor propagandistische doeleinden.

avatar van pippo il buffone

pippo il buffone

Eeen IFFR buff ( niet dezelfde als degene die me vertelde dat DNAR er zou draaien ) vertelde me dat deze in 96 draaide op het IFFR, en hysterisch enthousiast werd onthaald zowel daar als op alle andere festivals waar hij werd vertoond. Wat dus betekent dat er hier mensen zijn die dit gezien hebben...bovendien weet ik dat de 2 makers regelmatig in dit land zijn o.a. om hun installaties te exposeren, en daaruit volgt dan weer dat velen hier met hun werk gekend zijn.

Dit werk kan slechts worden verstaan uit de tijdgeest: Y en RL waren en zijn zgn. geengageerde intellectuelen die het beste voor hebben met hun medemens en dat tonen op overdreven didactische en moraliserende wijze in hun..laten we het essays noemen. Het knappe is dat ze dit doen zonder hun toevlucht te nemen tot voice-overs of uitleggende texten*, zo ook hier in deze film bestaande uit stom materiaal.

De tijdgeest nu was die van de net voltooide Balkanoorlog, die echter nog woedde toen de 2 dit project uitbroedden, en zoals een kind weet begon in Sarajevo ook WO1, dus niet zo vreemd dat ze vervolgens op het idee kwamen voor een uiteindelijk 3 delige WO1 cyclus waarvan dit de eerste was. Ze baseerden zich hierbij op brieven van krijgsgevangen Italianen in Oostenrijkse dienst alsmede andere documenten i.s.m. het historisch museum in Trento en dat in Rovereto. Het filmmateriaal echter haalden ze uit verstofte archieven in Wenen, Budapest en Moskou, zoals gezegd oorspronkelijk propagandamateriaal.

Dit was dus de materie waarop Gianikian en RL hun ideeen loslieten, en die ze voorzagen van een motto van Leonardo luidend " op ieder punt van oost naar west is er verdeeldheid " . Wat dan wordt geillustreerd door de WO1 footage die zich focust op het front in Galicië, maar niet uitsluitend. Startpunt is de gekende eerste slag om Przemysl, vervolgens zien we de overwonnenen in een Siberisch gevangenkamp. Na de herovering in 15 zien we vervolgens Russische gevangenen in een soort center parcs waar ze o.a. aan het slachten worden gezet en mogen douchen...GET IT.

Na uitstapjes naar o.a. een wezenkamp en zigeuners in de Vojvodina zien we waar een oorlog doorgaans toe leidt via beelden van een massagraf dat wordt gegraven door brave burgers en al snel aardig gevuld is.

Op het eind volgt er nog een korte sequentie in de Alpen met houwitzers, een granaat ontploft in ons gezicht...

Zoals gezegd is dit alles uitgevoerd via het gekende procédé van hertinting, vertraagd en versneld afspelen en andere beeldmanipulatie.

Deze film is te bezichtigen in het historisch museum van Trento incl. duidend babbeltje, en wellicht ook in andere musea/filmarchieven.

Zoals gebruikelijk hebben de makers gekende musici ingehuurd om een contemplatieve score te componeren, in dit geval Giovanni Marini die hier assistentie kreeg van o.a. haar echtgenoot en zangeres Patrizia Pollio.

*: wel wordt steeds plaats en tijdsaanduiding gegeven.