Budrus (2009)

Israël / Palestina / Verenigde Staten
Documentaire / Actie

geregisseerd door Julia Bacha

Ayed Morrar heeft afscheid genomen van zijn comfortabele baan bij de Palestijnse Autoriteit als hij te horen krijgt dat de Israëlische regering van plan is om een scheidingsmuur dwars door zijn kleine agrarische dorpje Budrus te bouwen. Hij organiseert een bijeenkomst op het stadhuis waarbij hij Israëlische burgers uitnodigt en hij vormt een beweging met als motto "We can do it". Tot ieders verbazing wordt Ayed de leider van de eerste ongewapende beweging die met succes Palestijnse gebieden behoudt en zelfs uitbreidt. Een prestatie die mede mogelijk wordt gemaakt door Ayed's 15-jarige dochter Iltezam die een vrouwencontingent start en zich snel verplaatst naar de voorste linies.