Afgrunden (2003)

Alternatieve titel: The Tenth Muse

Denemarken

geregisseerd door Torben Skjødt Jensen
met Vera Gebuhr, Vivian Nielsen en Trine Dyrholm

Het verhaal speelt zich af in het grote appartement van de oude actrice Asta Nielsen in Frederiksberg in 1964. De jonge filmmaker Lars Schmidt is verrast dat hij toestemming kreeg om er te beginnen met beelden te schieten voor zijn portretfilm over deze wereldster. Want behalve de diva's eigen oppervlakkige memoires over haar carrière met de titel 'The Tenth Muse', is er niemand die ooit enig inzicht heeft gekregen in het leven van deze ster. Maar wat weten wij over haar persoonlijke leven? Wie was zij? Hoe was haar leven? En haar liefdes?

En weer een film met Trine Dyrholm