• 8.554.499 stemmen

Alternatieve titel: Whisper

Oorsprong: Tsjechië

Geregisseerd door: David Ondricek

Met onder meer: Tatiana Vilhelmová, Jan P. Muchow en Martin Myšička

IMDb beoordeling: 6,2 (288)

Oorspronkelijke taal: Tsjechisch

Plot Septej

Moe van het plattelandsleven verlaat de zestienjarige Anna haar militaire opleiding en trekt naar Praag. Daar ontmoet ze de hippe Speedy, Irma, Filip en Kytka. Irma is moedeloos vanwege haar zoveelste stukgelopen relatie. Speedy is altijd high, maar Filip lijkt vrij normaal en Anna voelt zich tot hem aangetrokken. Ze bemerkt echter niet dat Filip homofiel is en al een relatie heeft met Kytka.

imageimageimage

avatar van Baggerman

Baggerman

Hippe Tsjechische film met best aardige (visuele) vondsten.

Jammer is dat de personages geen sympathie weten te winnen of ook maar enige diepte krijgen in dit vlakke verhaaltje. Tatiana Vilhelmová doet het nog aardig als naief dorpstutje dat naar de grote stad komt. Muchow vond ik daarentegen hèlemaal niks. Hij schijnt wel verantwoordelijk te zijn voor de begeleidende soundtrack, die toch zeker wel passend sfeervol is en gehoord mag worden.

Een raar (Oosteuropees homofoob?) einde ook trouwens: is Filip nu 'genezen' van zijn homofilie door Anna, moet ik dat eruit opmaken? WTF?