Chantrapas (2010)

Frankrijk

geregisseerd door Otar Iosseliani
met Nika Endeladze, Pierre Étaix en Fanny Gonin

Een semi-autobiografische schets over het reilen en zeilen van een Georgische regisseur die films wil maken in zijn preglasnost thuisland, geconfronteerd wordt met allerlei ideologische absurditeiten en de wijk neemt naar Frankrijk om er zijn geluk te beproeven. Al snel ontdekt hij dat het vrije Westen hem evenzeer beknot als de geïndoctrineerde sovjetcensors.

avatar van Querelle
Leuke film, maar wel met een paar inkakkers.

Iosseliani verteld met veel humor het verhaal van een jonge regisseur die eerst wordt tegen gewerkt door sovjet producenten en vervolgens, als hij zijn heil in Frankrijk zoekt, door Franse producenten. Veel gebeurtenissen komen overeen met wat Ioselliani daadwerkelijk heeft meegemaakt, Zo is het korte filmpje waar de film mee begint ook ècht zijn eerste film. (Ooit op het IFFR gezien, en sindsdien nieuwschierig naar Ioselliani geworden.)
Maar in hoeverre het voor de rest autobiografisch is zou ik niet weten. Ioselliani plaatst overigens alles in de tegenwoordige tijd. Dus je ziet wel auto's uit 2010 in het Parijs van de jaren 80.

Verder wordt er veel aandacht geschonken aan komische bijpersonages, zoals de opa van de regisseur en zijn vrienden. En een aantal knappe scenes waarin verschillende handelingen achter elkaar plaats vinden in één bewegend shot (erg plezierig vind ik dat altijd.), en waarin fictie en realiteit in elkaar overvloeien.

Met veel liefde voor het filmvak gemaakt dus en knap gedragen door de kleinzoon van de regisseur (Endeladze). Had alleen een half uur korter gemogen en een wat uitbundiger einde mogen hebben. Ook een paar montage foutjes (juist midden in een belangrijke scene!). Wat ik vreemd vind, want voor de rest zag het er allemaal degelijk uit.