Helicopter String Quartet (1995)

Nederland
Documentaire / Muziek

geregisseerd door Frank Scheffer
met Karlheinz Stockhausen

De compositie 'Helicopter-Streichquartett' van Karlheinz Stockhausen is het derde deel van Mittwoch uit zijn operacyclus Licht. Het is een compositie voor vier helikopters en een strijkkwartet. In juni 1995 beleefde dit wonderbaarlijke muziektheaterstuk zijn wereldpremière tijdens het Holland Festival. De vier leden van het Arditti String Quartet stegen elk op in een helikopter die was voorzien van een zender. Beeld en geluid werden vervolgens overgestraald naar de zaal waar Stockhausen als een ware tovenaar de binnenkomende geluiden van zowel de helikopters (als integraal onderdeel van de compositie) als dat van de muzikanten ter plekke mixte. Regisseur Frank Scheffer heeft het hele spektakel gefilmd en verwerkt in een documentaire. De beelden van de uitvoering van de compositie worden afgewisseld met beelden van de voorbereidingen, repetities en gesprekken met Stockhausen.

avatar van Mochizuki Rokuro
Frank Scheffer is een mooi verteller. Niet alleen in zijn film, maar ook in het echt. Toen ik deze film in het filmhuis zag was hij erbij om erover te vertellen. De hele zaal was geboeid. Aan de ene kant niet zo moeilijk, want het is een bizar en fascinerend onderwerp. Wie verzint zoiets om met vier violen in een helicopter een strijkkwartet een muziekstuk te laten uitvoeren. En regel het dan ook maar - op het Holland Festival gebeurde het. Scheffer vertelt er ook in zijn documentaire met verve over. Het wórdt een spannend jongensboek en het is én informatief en onderhoudend.

avatar van danuz
Stockhausen en het Holland Festival lijkt een match made in heaven. Benieuwd naar de documentaire.

avatar van Black Math
Dankzij dit stuk zijn er een hoop andere componisten gekomen met werken als "concert voor orkest en topkok" of "sonate voor piano en klikobak" en andere ongein. Ik weet niet echt of we daar nu zo blij mee moeten zijn.

avatar van danuz
Philip Jeck is in ieder geval met zijn autoradio tape-recordings 'bekend' geworden. Nog steeds één van mijn favoriete artiesten