Dennis Hopper - Uneasy Rider (2016)

Alternatieve titel: Dennis Hopper: Hollywoods Uneasy Rider

Duitsland
Documentaire

geregisseerd door Hermann Vaske

Hij is vooral bekend als regisseur en hoofdrolspeler van de cultklassieker ‘Easy Rider’ (1969), maar het leven van Dennis Hopper (1936-2010) is bepaald geen easy ride te noemen. In de documentaire ‘Uneasy Rider’ onderzoekt regisseur Hermann Vaske, die goed bekend was met Hopper, de bron van zijn weerbarstige karakter aan de hand van zijn werk en prominente collega's, onder wie Wim Wenders. Dennis Hopper staat voor vrijheid en rebellie. Hij is de traditionele buitenstaander. Zijn handelsmerk: Born to be wild. Al op zijn 21e wordt hij ontslagen bij Warner Brothers omdat hij onmogelijk is om mee te werken. Die reputatie houdt hij lange tijd hoog. Zijn voorliefde voor allerhande drugs is legendarisch te noemen: hij verschijnt regelmatig gedrogeerd of dronken op de set, áls hij al komt opdagen. Na zijn 50e zweert hij de alcohol af en krijgt hij een tweede kans in Hollywood, die hij met beide handen aanpakt.

avatar van Decec
Hannibal komt as donderdag 29 september om 22.55 uur NPO 2