Kvinden Der Drømte om en Mand (2010)

Alternatieve titels: The Woman That Dreamed about a Man | The Woman Who Dreamed of a Man

Denemarken / Tsjechië / Polen / Frankrijk

geregisseerd door Per Fly
met Michael Nyqvist, Sonja Richter en Marcin Dorocinski

Een bekende Deense artieste en modefotografe, die een veelbewogen leven leidt en altijd op reis is, ontmoet een man waarvoor ze meteen gevoelens krijgt. Deze onverwachte gebeurtenis doet haar leven veranderen, en ze beginnen een gepassioneerde relatie.

avatar van blurp194
Een sterk begin, maar na een kwartiertje raakt het verhaal volstrekt het spoor kwijt en verwordt de film tot een slap aftreksel van Fatal Attraction. En dan komt het einde nog - en dat maakt het helemaal tot iets bespottelijks. Wat hier nou toch de gedachte achter was is me een raadsel - als het al de bedoeling was om diepere lagen in het verhaal te weven, dan is dat zo subtiel gedaan dat ik er niets meer van maken kan.

De film doet verder wel verzorgd aan - er is een goede cameraman aan het werk. Sonja Richter, die als enige een klein stukje karakter heeft meegekregen om te spelen, acteert misschien niet heel slecht. Maar, dat doen Michael Nyqvist en Marcin Dorocinski wel - het komt op mij over alsof er een stelletje strijkplanken aan het werk zijn. En zoveel chemie is er ook ongeveer - de personages zijn ongeloofwaardig, niet herkenbaar, niet geloofwaardig, wekken geen sympathie op.

Iemand op IMDB noemt dit een 'esthetisch filmexperiment' - misschien is dat een juiste omschrijving, tenslotte is een kenmerk van experimenten dat ze niet altijd goed uitpakken. Ik vind dit experiment in ieder geval een volledige mislukking.