Alice (2009)

3,45

Verenigd Koninkrijk / Canada
Fantasy
170 minuten (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Nick Willing
met Caterina Scorsone, Andrew Lee Potts en Kathy Bates

De 21 jaar oude Alice ontmoet Jack Chase die haar een ring geeft. Een familiestuk. Voor ze het weet wordt Jack gekidnapt door duistere wezens. Dan verschijnt plotseling een vreemdeling genaamd "White Rabbit" in haar leven, strak in het pak, die Alice via een spiegel in Wonderland doet belanden. Wonderland is een wereld waar niets is wat het lijkt en waar de moeder van Jack, beter bekend als hartenkoningin, de ring van haar terugclaimt.

32 BERICHTEN3 MENINGEN

avatar van Tag84

geplaatst: 20 februari 2010, 22:52 uur [permalink]
2010 is wel het jaar van alice in wonderland geloof ik haha.

avatar van Nientje1980
geplaatst: 28 februari 2010, 08:22 uur [permalink]
In een woord super..........
Mooi gemaakt en ook nog eens lekker spannend op zijn tijd,
ook heerlijk duister..
Heb er echt van genoten.

En voor degene die zich afvragen hoe je er aan komt... gewoon binnenslurpen via de bekende weg (is in amerika namenlijk al uitgebracht)

avatar van markel66
geplaatst: 1 maart 2010, 19:23 uur [permalink]
Slecht geacteerd en slechte effecten.
Kon mij totaal niet boeien.

1 * en dan alleen maar omdat er veel slechtere films zijn.

geplaatst: 1 maart 2010, 23:01 uur [permalink]
kan nie wachten om deel 2 te zien laat maar kommen

geplaatst: 2 maart 2010, 23:51 uur [permalink]
Leuke film.

avatar van ewalk
geplaatst: 4 maart 2010, 21:34 uur [permalink]
Is dit niet op Sci Fi te zien?

geplaatst: 6 maart 2010, 20:21 uur [permalink]
Erg leuk!!

kramersietse
geplaatst: 6 maart 2010, 21:01 uur [permalink]
Dit is niet die ene van de reclame.

avatar van mcdaktari

geplaatst: 10 maart 2010, 23:26 uur [permalink]
welke reclame? of bedoel je die met Johnny Depp? Nee natuurlijk is dat deze niet

avatar van marjoleinart
geplaatst: 11 maart 2010, 14:49 uur [permalink]
Wat is hier over te zeggen. Heb hem wel afgekeken! Een film moet wel HEEEL slecht zijn als ik hem niet afkijk! Want op het einde kan het misschien altijd nog wat worden hoop ik! Maar deze film kon me op een of andere manier niet boeien. Terwijl dit wel mijn genre zou zijn! Vond hem zeer matig en zou een stuk korter moeten zijn, alles wordt allemaal zo veel gerekt!! Hij krijgt van mij een 2.

avatar van luijkx20

geplaatst: 13 maart 2010, 14:08 uur [permalink]
lijk me een leuke film.

avatar van Gambit2009
geplaatst: 14 maart 2010, 11:12 uur [permalink]
Wel een hele orginele Alice in Wonderland. me van begin tot het eind weten te boeien.

geplaatst: 14 maart 2010, 19:58 uur [permalink]
Hele leuke mini-serie. Hij heeft mij van begin tot eind weten te boeien.
Ik geef hem 4 sterren.

avatar van Mementos75
geplaatst: 20 maart 2010, 23:55 uur [permalink]
Compleet nieuwe jas, niet vergelijkbaar met Alice in Wonderland. Voor de originaliteit alleen al 4 sterren. Uitvoering had iets beter gekund

avatar van Leviwosc
geplaatst: 21 maart 2010, 22:03 uur [permalink]
Oh mensen!

Het betreft hier niet: "Alice's Adventures in Wonderland", maar juist het vervolg; genaamd: "Through the Looking Glass (And What Alice Found There)". Beide boeken zijn van de hand van Lewis Carroll.

De film: "Alice in Wonderland" uit 2010 van Tim Burton, met acteur Johnny Depp is gebaseerd op zowel het eerste en het tweede verhaal.

Wat deze film betreft...

Een leuke moderne interpretatie van het verhaal. Mooie special effects en ook nu weer een interessante rol voor Hatter. Helaas krijgen we maar weinig mee van de Jabberwockey (Wauwelwok of Krakelwok). Dat had ik persoonlijk meer op prijs gesteld.

Deze film of mini-serie zou ik graag nog eens op dvd hebben!

geplaatst: 22 maart 2010, 03:55 uur [permalink]
Tja wat moet je hier nu van zeggen, wat heeft dit nu met de Alice van Lewis Carroll te maken?
Eigenlijk maar weinig en alleen maar aan de oppervlakte.

Voor wat betreft de karakters die er in voorkomen is het wel degelijk een mengsel van "Alice in Wonderland" en het vervolg "Through the Looking Glass".
De Hatter, de Zevenslaper, de Rups en de Hertogin zijn bijvoorbeeld uitdrukkelijk figuren uit Wonderland en niet uit Spiegelland.
De tirannieke rode koningin en haar pakken zijn eerder ontleend aan het kaartspel in Wonderland dan aan de de witte en de zwarte koninginnen uit het schaakspel van Spiegelland.

Wat helemaal ontbreekt in het geheel is het briljante spelen met taal, met zin en onzin, met wijsheid en eigenwijsheid en met ethiek wat nu juist het bijzondere en het geniale is in de verhalen van Lewis Carroll.
In de vertolking Through the Looking Glass van Kate Beckinsale in 1998 wordt dit bijvoorbeeld fantastisch neergezet.

Hier in deze miniserie is het een betrekkelijk flauw en dun verhaal geworden met een romantisch sausje er overheen dat bij Carroll geheel ontbreekt.

Toch heeft deze miniserie zijn eigen verdienste. De nu volwassen Alice komt in een surrealistische wereld terecht met allerhande vreemde karakters en rare avonturen.
Niet erg hoogstaand, maar wel puur vermakelijk en mij kon het de bijna drie uur die het duurde wel boeien.

Denk bij het kijken niet teveel aan de oorspronkelijke verhalen. Dit wordt absoluut geen klassieke vertolking maar het is wel gewoon leuke entertainment en wat mij betreft een ruime voldoende, dus 3.5****

avatar van TimZor
geplaatst: 5 april 2010, 23:05 uur [permalink]
Zie ook de tekst van Ronhart hier boven mij hier ben ik het inderdaad helemaal mee eens. En nee geen klassieke vertolking. Ook geen geniaal acteer niveau maar gewoon erg leuk neer gezet en ondanks de 170 minuten blijft het tot het eind aan toe leuk te zien 🙂

geplaatst: 9 april 2010, 23:45 uur [permalink]
markel66 schreef:
Slecht geacteerd en slechte effecten.
Kon mij totaal niet boeien.

1 * en dan alleen maar omdat er veel slechtere films zijn.

Je kunt hier niets aan doen. Je hebt gewoon geen smaak.
Had je het beter gedaan dan?
Ook ik vond het een hele leuke mini-serie. Hij heeft mij van begin tot eind weten te boeien.
Ik geef hem 5 sterren. Ik wilde 4 sterren geven, maar je had zo weinig gegeven!
Moest het goed maken!

geplaatst: 11 april 2010, 04:47 uur [permalink]
Leuke miniserie. Ik geef het een 3,5* + 0,5* voor estrogen-brigade-bait Andrew Lee Potts ;P

avatar van Plerk
geplaatst: 21 april 2010, 14:24 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Gezien de positieve beoordeling hier op de moviemeter had ik hoge verwachting en die werden maar deels waargemaakt.

Positief was ik over de mooi vormgegeven fantasiewereld met al zijn grauwheid.

Negatief over de dunne verhaallijn en toch wat cliché personages waarbij ik de ridder toch wel het vervelendst vond.

Het geheel kwam ook wat kinderlijk over hoofdzakelijk door aspecten als de vliegende flimingo's, het bedrog met het skelettenleger en de scene waarin Alice een pak van een gebouw gooit waarna we te zien krijgen dat hij nog leeft - ala A-team.

Niet slecht maar ook zeker geen hoogstandje.

avatar van RickZ
geplaatst: 3 mei 2010, 18:21 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Miniserie, zeer onderhoudend, matige SFX (die vliegende flamingobrommers zagen er niet goed uit maar goede sfeer in boeiend orgineel verhaal. 3 uur lang maar dat vliegt om bij deze film. Aanrader.

avatar van Madecineman

Madecineman (moderator)
geplaatst: 13 mei 2010, 13:40 uur [permalink]
Stem verwijderd. Stemmen om het gemiddelde te beïnvloeden is niet toegestaan.

avatar van skipy05
geplaatst: 7 juli 2010, 22:32 uur [permalink]
Veel beter dan verwacht. Verhaal was Goed. De film is goed gefilmd. Goed van het begin tot het einde zeker omdat hij zo lang duurde. Het eerste deel vond ik soms iets te traag gaan. Caterina Scorsone vond ik wel goed spelen.

geplaatst: 11 juli 2010, 12:52 uur [permalink]
Wel redelijk.

Leuk om het verhaal van Alice te zien in zo'n "update". Zaten best originele en leuke ideetjes in.

Toch is het jammer dat dit geen echte film is en het serie-gehalte vaak iets teveel overheerst. Zo zijn bepaalde effecten nog wel te doen (als het statisch is), maar wanneer er vanalles moet bewegen ziet het er vaak vreselijk slecht uit (de flamingoscenes en die Jabberwockey 🤐)

Acteerwerk valt wel mee. Veel typische bijrolacteurs die best aardig hun best doen om de veel freaky personages vorm te geven.

In vergelijking met Burton's nieuwe film niet super, maar het gegeven is origineel genoeg en de creativiteit maakt hiervan toch een aangenaam serietje.

avatar van mcdaktari

geplaatst: 11 juli 2010, 18:11 uur [permalink]
ik heb deze al geruime tijd in huis maar nog steeds niet gekeken, maar als ik hier de recensies lees, lijkt het wel of dat ie beter is dan Alice in wonderland , die met Depp, maar die was ook niet echt denderend

geplaatst: 22 juli 2010, 23:52 uur [permalink]
I'dd liked this kind of Alice 🙂 Het is eens wat anders.
Ik vond het alles behalve vervelen... Volg het wit konijn 🙂

geplaatst: 4 november 2011, 13:29 uur [permalink]
Mooie film, goed gemaakt en goede vertolkingen.
Vergelijken met de klassieke Alice In Wonderland verfilmingen kan ik niet, vermits het de eerste versie is die ik ervan zie, maar ik vond de film wel geslaagd.
Alleen de duur, bijna 3 uur, is me wat lang.

avatar van ibendb

geplaatst: 20 januari 2012, 07:52 uur [permalink]
Leuke 'andere' versie van Alice in Wonderland.

Deze mini-serie is erg vermakelijk. Kathy Bates had ik nu echt niet verwacht als de Red Queen, maar ze speelde goed, net als al de rest. Een mooie 3,5*.

avatar van Annik
geplaatst: 18 mei 2012, 16:39 uur [permalink]
Een bekend verhaal zo verandert dat het eigenlijk weer iets helemaal nieuws is. Prachtige miniserie die je een heel andere kant van het klassieke Alice in Wonderland verhaal laat zien met acteurs die je, in mijn geval, eerder nog niet gezien had en je nu veroveren (Andrew-Lee Potts als slimme, taktvolle Hatter wiens leven drastisch verandert met de komst van Alice en Matt Frewer als White Knight die iedereen in zijn hart sluit door zijn vreemde trekjes en zijn meeslepende achtergrondverhaal).
4 sterren echt wel waard

avatar van indigoriico
geplaatst: 1 mei 2013, 03:52 uur [permalink]
ene bekend verhaal met een iets andere draai, leuke en onderhoudende film

avatar van badfans69

geplaatst: 5 juli 2013, 18:20 uur [permalink]

avatar van alexspyforever
geplaatst: 15 april 2014, 13:45 uur [permalink]
Onderhond schreef:
Wel redelijk.

Ik sluit me hier vooral bij aan. Leuk voor een keer, maar geen herziening waard. Tin Man vond ik veel boeiender.