Schoft (2009)

Nederland

geregisseerd door Heinrich Dahms
met Jurriaan Fuchs, Samuel Hubner en Lharby Salah

Met het rauwe realisme van de straat vertelt Schoft het verhaal van een jongen wiens enige doel nog blowen, zuipen en seks is. Ed is net ontslagen en wordt door zijn vriendin aan de kant gezet. Niks wil hem lukken en dat is de schuld van iedereen behalve Ed zelf. Daartegenover zet de film het verhaal van Hassan, een bedachtzame jongen die net te horen heeft gekregen dat hij is toegelaten tot de universiteit. Alleen heeft Hassans vader andere plannen met hem. De film voert de twee verhaallijnen naar een onvermijdelijke climax, waarbij de levens van Ed en Hassan elkaar kruisen en hun werelden nooit meer dezelfde zullen zijn.

avatar van vph1272qm
zeer aangenaam verrast. veel lange scene's, daar ben ik toevallig een liefhebber van.
heel knap gemaakt en goed en erg realistisch geacteerd.

speelt in hilversum en omdat ik daar woon is het erg leuk om bekende lokaties te zien.

avatar van White Trash
Erg goede film is dit! Had er nog nooit van gehoord en wist niet precies wat ik ervan kon verwachten maar de film heeft mij weten te boeien, geen moment verveeld. Veel herkenbare dingen die gebeuren tijdens de nacht die de jongeren doormaken. Goed geacteerd werd er ook! Film heeft wel zijn eigen stijl. Vind het de beste nederlandse film die ik in tijden heb gezien

avatar van Webby
cool dat ie hier op MM staat. Klein projectje die het nu goed doet wereld wijd op verschillende independent filmfestivals. Heel rauw gemaakt en af en toe belicht door ondergetekende

robertus65
Tegenvaller, de film heeft meer weg van het filmen van nietszeggende dagelijkse bezigheden, waardoor ik mij de indruk ontrok dat ik meer naar een amateuristische real life film zat te kijken, het een en ander kon mij niet kunnen boeien, maar misschien wel de jeugd, die vinden dit machtig onwijs te gek. Ik zelf vond het dus lange tijd vrij vervelend allemaal. Twee verhaallijnen waren blijkbaar nodig om de anderhalf uur te vullen.

avatar van vph1272qm
ik ben niet echt jeugd meer (qua leeftijd dan) maar was wel geboeid...
door de rauwe stijl van filmen werd ik toch meegetrokken zeg maar..
je moet er van houden inderdaad

zag later fish tank, ook zo'n mooi rauw verhaal. prachtig.

Ik vond dit eigenlijk niets als ik eerlijk ben. Het zag er amateuristisch uit en het acteren was zeer beneden niveau. Verder is het verhaal niet heel erg origineel, iets wat we vaker gezien hebben (de tegenstelling Marokkaanse jongen die iets met z'n toekomst wil doen vs. blank uitschot) Op zich een prima thema, maar had wel iets meer diepgang mogen hebben. Dus tja, niet echt mijn ding dit. Vooral de acteer prestaties stonden me zwaar tegen.

Aan de andere kant zie ik hier een film die misschien wel door een stel film liefhebbers/studenten oid gemaakt is met een (zeer) beperkt budget en waardoor het geheel natuurlijk niet echt een niveau haalt wat je over het algemeen ziet aan films. En misschien zou dat meer in Nederland moeten gebeuren. Hoe meer de film leeft in Nederland hoe meer budget er zal komen, en dan worden de films vanzelf beter.

Over Fishtank, dat vond ik toch echt wel een veel betere film. En dat kwam niet alleen door die fantastische acteer prestatie van Katie Jarvis. Maar goed, das een andere film.

avatar van Grunner
Ik ga het geen cijfer geven want ik heb hem niet uigekeken, acteerwerk is waar ik me nogal aan irriteerde.

avatar van mayhemblik
Aardige film, het acteren was niet overal even best (Ed niet meegerekend) maar het kwam toch allemaal vrij realistisch op me over, dat had ook te maken met dat er volgens mij best wel werd geimproviseerd en dat maakte het (zoals iemand hierboven al schrijft) alsof het een soort real life soap was.
Zal niet al te veel hebben gekost maar ze hebber er toch wat leuks van gemaakt.
Ga zo door sprak deze oude man wijselijk.

Bélon
Amateuristische no-budget film-studenten film. Af en toe wat humor die het nog iets dragelijk maakt maar dit ontstijgt het TV film niveau zeker niet. Deze film kakte op de helft heel hard in (disco scene). Dat einde ook, ja jongens we hebben de subsidie binnen, hou maar op met fimen, zoiets

Realistisch? Mwaah vond het niet zo realistsch hoor dat de Marokkaan hier klapjes kreeg, meestal is het andersom maar het is natuurlijk niet politiek correct om een film te maken over de qua kansberekening veel realistischere situatie dat het andersom zou zijn.

avatar van mcdaktari
als het maar over blowen gaat vinden ze het wel mooi hahaha

weer zo een politiekcorrectefilm van de linkse kerk. Slecht geacteerd en weinig lijn in het verhaal.

avatar van henkula
ik kon er bv. in de auto en disco maar weinig van verstaan en het stopwoord 'ouwe' werd wel heel vervelend, wel grappig hoe die gast dat kratje bier meenam achter op de brommer.
het heeft overigens niets met bovenstaande linkse kerk te maken, mensen dood maken is strafbaar, of mag het van de VVD nu wel, als we er toch politiek bij halen.

avatar van Paradise Boy
Deze film haalt net geen drie sterren voor mij. Het acteerwerk van de meesten was daar echt te zwak voor. Het verhaal was simpel doch goed en het een en ander is ook rauw gefilmd en goed in beeld gebracht. al met al net geen drie sterren voor mij.

avatar van girly00
Heb de film helemaal bekeken.
In het begin matig geacteerd, zat op een gegeven moment wel in de film, en toen.. was de film ineens afgelopen.
Leuk om een keer gekeken te hebben, maar niet voor herhaling vatbaar.

avatar van je80roen
Maar jezus wat word hier slecht geacteerd. De marokaan en zijn vriendinnetje zouden die zich nou niet rot geschaamd hebben toen ze het eindresulstaat van deze film hebben gezien?!
Die betreffende scenes kon ik echt moeilijk naar kijken. De zogezegde schoften hielden mijn interesse er nog een beetje bij maar ook deze zijn duidelijk niet in de wieg gelegd voor het acteurschap. Het concept van de film vond ik het minst slecht. Vandaar toch nog enige sterren

Persoonlijke aanval verwijderd.

avatar van IcU
IcU
Belachelijk lage cijfers zie ik hier gegeven worden, zeg..

bobbydigital01
ik vond deze echter slecht beneden peil.

bobbydigital01
je80roen schreef:

en helemaal met deze heer eens

Haalde dit de bioscopen?

vph1272qm schreef:
ik ben niet echt jeugd meer (qua leeftijd dan) maar was wel geboeid...
door de rauwe stijl van filmen werd ik toch meegetrokken zeg maar..
je moet er van houden inderdaad

Trailer ziet er zo niet uit. Goedkoop video

Bélon
IcU schreef:
Belachelijk lage cijfers zie ik hier gegeven worden, zeg..

Beetje een makkelijke one-liner. Omdat veel mensen dit niet te pruimen vonden denk ik en opmerkingen hebben geplaatst waarom ze dat vonden. Ik zie hier niet jouw motivering waarom je denkt dat dit 4 sterren waard is. Dat zou je kunnen toelichten.

Vond de film wel aardig en ook niet meer dan dat, sommige teksten waren zwak mischien werd
er wel geimproviseerd.
Ook het handgemeen op het balkon van zijn ex vriendin leek nergens op.
Maar er waren ook wel wat leuke senes.

avatar van Fryce
Vond er maar weinig aan. Personages konden mij niet boeien, spel ook niet.

avatar van Sopherian
Super slecht geacteerd en dat stoorde me enorm... wel een goede verhaal lijn...
ik bleef kijken omdat ik Jurriaan Fuchs wel een lekkerding in de film vond lol
Drugs maakt meer kapot dan je lief is

avatar van jippie2010
Duidelijk met een niet standaard filmcamera gefilmd, zonde...
Acteerwerk was hopeloos, allemaal erg amateuristisch.
Ik wou eerst geen 0,5 geven omdat ik het zielig vond voor de
studenten die deze film gemaakt hebben... maar ja, daar moet
ik eigenlijk geen rekening mee houden... dus: *0,5

avatar van Askikker
Mooi realistisch en hard drama, af en toe erbarmelijk geacteerd (studentikoze rollende R), maar meerentijds dus juist weer geweldig geacteerd.
Ik houd niet van het K woord, tenzij functioneel, maar hier is het vaak echt niet meer functioneel (30 X in vijf minuten, dat hoeft echt niet)

Je denkt al vrij snel te weten waar alles heen gaat, en dat gaat het ook, maar wel op een heel andere manier dan verwacht.

Wat was er nou goed aan deze film? kleine realistische scenes, geen waarde oordeel, de zuigende spanning dat alles fout moet lopen, de herkenbaarheid, bij vlagen kleine geniale dingen in het acteerwerk (hoe erbarmelijk soms ook).

Ik heb echt aan het beeld gekluisterd zitten kijken, iets dat de laatste tijd veel te weinig lukt.

avatar van jippie2010
Het is dat deze productie omhoog gestemd worden door de mensen die meegewerkt hebben aan deze 'film', het is by far de slechtste Nederlandse productie die ik ooit heb gezien. Terwijl ik overigens vind dat we soms onnodig kritisch zijn op onze eigen Nederlandse film. Maar deze film bevestigd het stereotype beeld dat Nederland een slecht filmland is.... jammer...

avatar van je80roen
vph1272qm schreef:
ik ben niet echt jeugd meer (qua leeftijd dan) maar was wel geboeid... door de rauwe stijl van filmen werd ik toch meegetrokken zeg maar.. je moet er van houden inderdaad zou schoft eigenlijk wel eens op blu-ray willen zien, de film is in hd geschoten heb ik gehoord.... zag later fish tank, ook zo'n mooi rauw verhaal. prachtig.
Sorry het ijzersterke fish tank lijkt in mijn ogen in niets op schoft. Vind het schoffterig om deze films met elkaar te vergelijken