Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Wadley (2008)

Mexico

geregisseerd door Matias Meyer
met Leonardo Ortizgris

Een jonge man doolt door een dor en desolaat Mexicaans landschap op zoek naar peyote cactussen, gekend voor hun hallucinerend effect. Het weidse landschap en de oogverblindende long takes zorgen voor een confronterend gevoel van eenzaamheid. Veeleer dan een verhaal zijn het de beelden die de film sturen. Hierdoor krijgt de film een bijzonder belevingseffect en geeft het de ruimte aan de kijker om eigen verhalen in te vullen.

avatar van Verhoeven
Hier krijg je een sterke indicatie van hoe trippy Wadley kan zijn. Ik heb de film twee jaar terug in Rotterdam gezien.

Geïnspireerd door de films van bijvoorbeeld Abbas Kiarostami, Lisandro Alonso of Apichatpong Weerasethakul, maakte Matias Meyer een zo goed als dialoogloze film waarin de mens met zichzelf geconfronteerd wordt met zichzelf, zijn eenzaamheid en het overweldigende landschap. De fraai gedraaide lange takes maken indruk, ook al weten we niets over de hoofdpersoon - behalve wat we zien. Zijn drijfveren om te doen wat hij doet, blijven duister. Toch is het resultaat helder en krachtig, als ontwaken uit een drugsroes.

avatar van Verhoeven
Wadley is afkomstig uit Mexico en is gemaakt door een crew van vijf mensen. Regisseur, assistent regisseur, acteur, composer en een editor. Wadley is geïnspireerd op het latere werk van Gus Van Sant. Gerry - Elephant - Last Days. Dat zie je ook wel terug in het camerawerk en de lange shots in de woestijn.

Wadley is de naam van de stad waar de hoofdpersoon doorheen komt en waar hij vervolgens een trip doormaakt. Deze trip maakt hij door omdat de zon op zijn hoofd brand en het eten op is waardoor hij vervolgens gaat proeven aan cactusvruchten die hallucinerend op hem uitwerken. Dit effect merkt de kijker ook omdat de regisseur het doortrekt naar het visuele vlak. Opeens schokkerige beelden, snelle montage, stevige muziek en een hoofdpersoon die behoorlijk gek doet. De film kent nauwelijks dialoog omdat de hoofdpersoon nu eenmaal niet veel mensen tegenkomt in de woestijn. Daardoor wordt hij letterlijk geconfronteerd met zichzelf en het barbaarse landschap.

Een film die niet voor iedereen gemaakt is maar als je Wadley in de juiste stemming tot je neemt kun je weleens in dezelfde trip terecht komen waar de hoofdpersoon zich in bevond.